امروز:۱۳۹۶/۰۷/۲۹
یادآپ
×
×

راه‌های مقابله با استرس

شاید احساس کنید که قادر نیستید هیچ کاری برای مدیریت استرس خود انجام دهید. اما، از آن چه که تصور می کنید کنترل بیشتری بر روی استرس خود دارید. مدیریت استرس در مورد سبک زندگی، افکار، احساسات و نحوه ی برخورد شما با مشکلات است. مهم نیست چه مقدار زندگیتان استرس زا است؛ مراحلی وجود دارد که با انجام آن ها می توانید فشار ها را از روی خود برداشته و دوباره کنترل لازم را بدست آورید.

مدیریت استرس چیست؟

همگی ما برای مقابله با استرس راهکار های مربوط به خودمان را داریم. بنابراین هیچ راه حل شامل و جامع و مانعی برای مدیریت استرس وجود ندارد. اما اگر احساس می کنید که استرس همه ی زندگی شما را پر کرده است، زمان آن است که اقدامی بکنید. مدیریت استرس به شما کمک می کند که راه های سالم تری برای مقابله با استرس داشته باشید، تاثیرات مضر آن را از بین ببرید و مانع از آن شوید که مجددا در آینده استرس همه ی زندگی شما را پر نماید.

مهم نیست که چه مقدار در مقابله با استرس احساس ضعف می کنید، شما هنوز می توانید بر روی شیوه ی زندگی خود، افکار، احساسات و چگونگی برخورد با مشکلات کنترل داشته باشید. مدیریت استرس شامل تغییر در وضعیت استرس زا زمانی که قادر به انجام آن هستید و یا تغییر در نوع بر خورد با استرس در زمانی که نمی توانید موقعیت را تغییر دهید، مراقبت از خود و زمان گذاشتن برای استراحت و ایجاد آرامش است.

اولین گام در مدیریت استرس، شناسایی عوامل ایجاد استرس در زندگی است.

عوامل ایجاد استرس در زندگی شما چیست؟

شناسایی برخی از موارد استرس مثل تغییر شغل، تغییر محل زندگی و یا از دست دادن یکی از عزیزان به راحتی امکان پذیر است اما برخی از منابع استرس زا به آسانی ردیابی نمی شوند. به سادگی اتفاق می افتد که شما از افکار، احساسات و رفتار هایی که در استرس شما نقش دارند چشم پوشی می کنید. مطمئنا شما به طور دائم در مورد مهلت انجام دادن کار های خود استرس دارید اما این ممکن است مربوط به عادت شما در به تاخیر انداختن کار ها باشد و نه از ملزومات کاری که انجام می دهید.

برای این که به درستی عوامل استرس زا را در خود بیابید، با دقت به عادات، نگرش ها و بهانه های خود بنگرید.:شما استرس خود را موقتی می دانید در حالی که آخرین باری که احساس آرامش می کردید را به یاد ندارید؟

 

شما استرس را بخشی از کار خود محسوب می کنید یا آن را به شخصیت خود نسبت می دهید؟

 

شما دیگران را مقصر استرس خود می دانید یا این که به آن به صورت عملی کاملا طبیعی و روتین می نگرید؟

تا زمانی که شما نقشی از خود در ایجاد و پایداری استرس قائل نشوید، سطح استرس شما خارج از کنترل شما باقی خواهد ماند.

راه های ناسالم برای مقابله با استرس

راهکارهایی که در زیر ارائه می شود ممکن است به صورت موقتی استرس را کاهش دهد، اما در طولانی مدت باعث ایجاد ناراحتی های بیشتر می گردد:

 

سیگار کشیدن ، نوشیدن الکل زیاد ، صرف زمان زیاد برای تماشا کردن تلویزیون ، استفاده کردن از قرص و دارو برای ایجاد آرامش

 

خوابیدن طولانی مدت ، به تعویق انداختن کارها ، پر کردن کل زمان روز و انجام کار زیاد برای مقابله با برخورد با استرس

 

یادگیری راه های سالم تر برای مدیریت و مقابله با استرس

هیچ تک روش جامعی برای کاهش استرس در هر موقعیت و زمان وجود ندارد. به همین منظور باید تکنیک ها و استراتژی های مختلفی را آزمایش کرد. بر روی هر آنچه که باعث می شود احساس آرامش کنید تمرکز نمایید.

 

استراتژی شماره ی ۱ : تحرک داشته باشید

تحرک فیزیکی نقش مهمی در کاهش و جلوگیری از تاثیرات استرس دارد، اما لازم نیست که شما ورزش کار باشید یا ساعت ها وقت خود را در باشگاه های ورزشی بگذرانید تا فواید این استراتژی را تجربه کنید. در واقع هر شکلی از تحرکات فیزیکی می تواند شما را در کاهش استرس و از بین بردن عصبانیت کمک نماید. ورزش باعث می شود حال شما خوب شود و هم چنان می تواند به عنوان عامل ارزشمندی برای پرت کردن حواس شما از نگرانی های روزانه باشد. در حالی که بیشترین سودمندی از ورزش کردن به مدت ۳۰ دقیقه در روز بدست می آید، شما می توانید از مدت کمتری شروع کرده و به تدریج زمان آن را افزایش دهید.

استراتژی شماره ی ۲ : در فعالیت های اجتماعی شرکت کنید

شرکت در فعالیت های اجتماعی سریعترین و کاراترین روش برای کنترل و پیشگیری از رویدادهای داخلی و خارجی تهدیدآمیز و استرس زاست. هیچ روشی به اندازه ی ارتباط با افرادی که به شما آرامش می دهند برای سیستم عصبی شما مفید نمی باشد.  این تجربه ی آرامش و امنیت که توسط سیستم عصبی شما درک می گردد نتیچه ی چیزهایی است که شما میشنوید، می بینید و احساس میکنید.

استراتژی شماره ی ۳ : از استرس های بی دلیل اجتناب کنید

درحالی که استرس یک پاسخ اتوماتیک از طرف سیستم عصبی شما است، بعضی از عوامل استرس زا در زمان های قابل پیش بینی به وجود می آیند. برای مثال در مسیر حرکتتان به سمت محل کار، یک جلسه کاری با رئیستان و یا جمع های خانوادگی. در هنگام رویارویی با چنین موقعیت هایی، شما میتوانید موقعیت یا عکس العمل خود را تغییر دهید.

استراتژی شماره ی ۴ : موقعیت را تغییر دهید

اگر شما نمی توانید از یک موقعیت استرس زا اجتناب کنید، سعی کنید آن را تغییر دهید. معمولا این کار همراه با تغییر در روشی است که شما در زندگی روزمره خود با دیگران ارتباط برقرار می کنید و یا در موقعیت های مختلف عمل می کنید.

 

احساسات خود را به راحتی بیان کنید. اگر چیزی یا کسی شما را آزار می دهد، نگرانی ها و احساسات خود را به راحتی و با احترام بیان کنید. برای مثال، اگر شما امتحانی دارید و باید برای آن مطالعه کنید و هم خونه ای پرحرف شما در کنار شماست به او بگویید که تنها ۵ دقیقه وقت برای صحبت کردن دارید. اگر شما احساسات خود را بیان نکنید، احساس تنفر در شما به وجود می آید و استرس شما زیاد خواهد شد.

 

مشتاق سازش باشید. وقتی شما از دیگری میخواهید که رفتار خود را تغییر دهید، خود شما نیز این کار را انجام دهید. اگر هر دو شما تمایل داشته باشید که مقداری انعطاف داشته باشید، شما این شانس را دارید که به میانه ای رضایت بخش برسید.

 

زمان خود را بهتر مدیریت کنید. ایراد در مدیریت زمان باعث ایجاد استرس می شود. اما اگر شما برنامه ریزی داشته باشید، برای شما آسان تر خواهد بود که از استرس جلوگیری کنید.

 

 

استراتژی شماره ی ۵ : چیزهایی را که نمی توانید تغییر دهید، بپذیرید

بعضی از منابع استرس زا گریز ناپذیر هستند. شما نمیتوانید از وقوع آن ها جلوگیری کنید و یا آن ها را تغییر دهید. برای مثال می توان به از دست دادن عزیزان، یک بیماری جدی و یا بحران اقتصادی ملی اشاره کرد. در این موارد، بهترین راه برای مقابله با استرس پذیرش شرایط به همان صورتی که هست می باشد. پذیرش ممکن است که دشوار باشد اما در درازمدت راحت تر از مقابله با موقعیتی است که شما نمی توانید آن را تغییر دهید.

 

استراتژی شماره ی ۶ : برای تفریح و آرامش خود زمان بگذارید

شما می توانید استرس روزانه ی خود را با رسیدن به خود کاهش دهید. اگر شما به صورت منظم برای تفریح خود زمان می گذارید، شما بهتر می توانید عوامل استرس زا در زندگی خود را کنترل کنید.

برای خود یک لیست از راه های سالم برای آرامش و تجدید قوای روحی تهیه کنید. سعی کنید حتی اگر احساس خوبی دارید، یک یا تعدادی از موارد این لیست را هر روز انجام دهید:

 

قدم بزنید – در طبیعت وقت بگذرانید – به یک دوست خوب زنگ بزنید – تنیس بازی کنید – حمام کنید – فیلم کمدی ببینید

 

چای و یا قهوه بنوشید – با یک حیوان خانگی بازی کنید – در باغ خود زمان بگذرانید – به موسیقی گوش دهید

یادآپ با همکاری مدرس ارجمند جناب آقای دکتر سلطان زاده دوره آموزشی ویدیویی مدیریت استرس را برای شما آماده کرده است که مباحث این مقاله به طور جامعی بررسی می شود. برای شرکت در این دوره لینک زیر را کلیک کنید.

دوره آنلاین مدیریت استرس

 

۰ دیدگاه برای راه‌های مقابله با استرس"

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بالا
در حال بارگذاری