مقدمه ای بر هوش تجاری سلف سرویس


فناوری مدیریت و استفاده از داده ها به سرعت در حال تغییر است به طوری که دسته بندی های سنتی مانند هوش تجاری در حال تکامل هستند تا محصولات نرم افزاری پویا و کامل تر را در خود جای دهند.

یکی از این مقوله هایی که ظهور کرده است، هوش تجاری سلف سرویس است. با سلف سرویس BI، کاربران تجاری می توانند بدون دانش فنی عمیقی که اکثر سیستم های تحلیلی در گذشته به آن نیاز داشتند، داده های خود را فیلتر، بخش بندی و تجزیه و تحلیل کنند.

اما با تغییر تکنولوژی و تکامل نیازهای کاربران، این سوال مطرح می شود: BI سلف سرویس در سال 2017 دقیقاً چیست؟

اریک باکلی از Domo با وین اکرسون مصاحبه می کند تا دقیقاً به آن پاسخ دهد. برای شنیدن پاسخ های وین به برخی از سوالات اساسی در مورد تجزیه و تحلیل سلف سرویس و BI در بازار امروز، زیر را بخوانید.

وین اکرسون کیست؟

وین اکرسون مشاور اصلی در گروه اکرسون است و در 15 سال گذشته یک رهبر فکری در فضای تجزیه و تحلیل BI و سلف سرویس بوده است. وین در مربیگری مشاغل برای استفاده از داده ها و فناوری برای بینش و نتایج بهتر تخصص دارد.

هوش تجاری سلف سرویس چیست؟

از دیدگاه وین، “یک اندازه در مورد سلف سرویس مناسب نیست، به این معنی که وقتی شروع به پیاده سازی یک محیط تجزیه و تحلیل سلف سرویس می کنید، قبل از هر چیز باید کاربران خود را بشناسید.”

وین اغلب در این مرحله با این سوال که «کاربران شما چه کسانی هستند، تعاملات مشاوره خود را آغاز می کند؟ هم در تیم شما و هم در واحدهای تجاری که هر نوع BI را انجام می دهند، از نظر ایجاد و همچنین مصرف؟»

وین در ادامه توضیح می دهد که «یک مدیر می تواند آن را به عنوان فرصتی برای اسکرول کردن، چرخاندن یا مرتب کردن داده ها در نمودار ببیند. یک توسعه دهنده می تواند آن را به عنوان توانایی ایجاد سیستم تجزیه و تحلیل خود از ابتدا ببیند. ضروری است که فناوری‌ها و فرآیندهای ما دارای انعطاف‌پذیری برای پاسخگویی به نیازهای منحصربه‌فرد طیف کاربر شما و استراتژی پشتیبانی برای ارائه این انعطاف‌پذیری به هر کاربر جداگانه باشند.»

به گفته وین، برای اینکه واقعاً سلف سرویس را درست انجام دهید، باید کاربران خود را بشناسید و چارچوبی برای نیازهای آنها ایجاد کنید. در مرحله بعد، شما باید فهرستی از همه افراد در سازمان خود که نیاز به دسترسی به ابزارهای سلف سرویس دارند را تهیه کنید و بفهمید که در آن چارچوب به کجا تعلق دارند.

او می گوید: «اگر این کار را نکنید، فکر نمی کنم با سلف سرویس بتوانید پیشرفت زیادی داشته باشید.

چگونه یک چارچوب سلف سرویس ایجاد می کنید؟

چارچوب پیشنهادی وین دارای دو نوع طبقه بندی است: نوع کاربر و سلسله مراتب عملکردی، که هر کدام بیشتر به دو زیر دسته تقسیم می شوند. فرآیند ساده است. ابتدا مشخص کنید کاربران شما چه کسانی هستند. دوم، نحوه استفاده آنها از BI را مشخص کنید.

مرحله 1: کاربران خود را شناسایی کنید.

«کاربران معمولی» شما، مانند کارمندان و مدیران، و «کاربران قدرتمند» شما، مانند دانشمندان داده و توسعه دهندگان نرم افزار چه کسانی هستند؟

یک چارچوب BI سلف سرویس

کاربران معمولی فقط می خواهند وارد سیستم شوند و برخی گزارش ها را دانلود کنند یا داشبورد KPI خود را ببینند. اکرسون این کاربران را «سرویس نقره‌ای» می‌نامد زیرا پلتفرم مناسب اطلاعات، گزارش‌ها و عملکرد را «در یک بشقاب نقره‌ای» متناسب با نقش و نیازهای روزمره آن‌ها ارائه می‌دهد.

«گروه دیگر – که در بهترین حالت واقعاً تنها 10٪ از کاربران شما هستند – از کاربران قدرتمندی تشکیل شده است که واقعاً به سلف سرویس نیاز دارند. این کاربران قدرتمند به مجموعه ابزارهای سلف سرویس موقت واقعی و دسترسی به تحلیلگران داده نیاز دارند. وین توضیح می دهد که این دانشمندان داده و دانشمندان کامپیوتر شما هستند که این آموزش را دارند، که می توانند برنامه نویسی کنند، به صورت برنامه نویسی به داده ها دسترسی داشته باشند و در حالت ایده آل نیز مدل های تحلیلی یا پیش بینی ایجاد کنند.

مرحله 2: نحوه استفاده (یا می خواهند از) BI را مشخص کنید.

«انواع کاربر الگوهای کاربر را تعریف کرده اند، بنابراین عملکرد به سلسله مراتب مصرف داده و تولید تقسیم می شود. سلسله مراتب مصرف اجازه می دهد تا داده ها در سطوح مختلف گزارش، داشبورد، نماها و مدل سازی داده ها سازماندهی و کاوش شوند. همانطور که در سلسله مراتب تولید به سمت پایین حرکت می کنیم، شاهد قابلیت های پیچیده و قوی تر برای ساختن پلتفرم در هسته آن هستیم.

نقش های سلف سرویس BI

پلت‌فرم‌های سلف‌سرویس به کاربران این امکان را می‌دهند که «در صورت تقاضا» آشکار کنند – یعنی توانایی کلیک کردن روی یک نماد واحد که همه قابلیت‌های موقتی موجود برای ساختن پلتفرم BI رویایی آنها را نشان می‌دهد.

مزایای هوش تجاری سلف سرویس چیست؟

وقتی به درستی استفاده شود، سلف سرویس یک «برنده» ضرب المثل است – جام مقدس BI. وین توضیح می‌دهد که کاربران می‌توانند آنچه را که می‌خواهند، زمانی که آن را می‌خواهند، چگونه می‌خواهند، بدون اتکا به سایر منابع فنی یا تیم‌های IT به دست آورند. “این در نهایت سرعت و کارایی عملیات روزانه را در سراسر صفحه بهبود می بخشد.”

برخی از مزایای کلیدی سلف سرویس BI عبارتند از:

  • برای کاربران تجاری: بدون عقب ماندگی، انتظار یا ناسازگاری. کنترل، چابکی و سرعت بهبود یافته است.
  • برای بخش فناوری اطلاعات شما: بارگیری، تحویل انعطاف‌پذیر، تغییرات سریع‌تر و تمرکز دقیق روی داده‌ها و مدل‌ها. صادقانه بگویم – کاربران شادتر!

معایب هوش تجاری سلف سرویس چیست؟

داشتن یک برنامه مشخص و ابزار مناسب می تواند به شما در جلوگیری از این شکست های مهم کمک کند:

  • اتلاف وقت: کاربران جدید ممکن است تحت تأثیر توانایی جدید خود در مدیریت گزارش به تنهایی غرق شوند. اما در دسترس بودن قابلیت‌های سلف‌سرویس جدید هرگز نباید به این معنا باشد که «هم‌اکنون می‌توانید جمعه‌های خود را صرف گزارش‌دهی کنید».
  • گزارش‌های تکراری و غیرقابل اعتماد: وقتی تلاش‌ها ناهماهنگ هستند و استراتژی وجود ندارد، در نهایت با گزارش‌ها و داشبوردهای تکراری مواجه می‌شوید که باعث ایجاد بی‌اعتمادی در مورد داده‌های شما می‌شود. و هدف از داده های غیر قابل اعتماد چیست؟
  • جهنم داده کاوی: در موارد دیگری که کاربران قدرتمند شهر را با قابلیت‌های جدید خود «رنگ قرمز رنگ می‌کنند»، بسیاری از آنها یک جریان داده‌کاوی برای پشتیبانی از ابزارهای گزارش‌دهی خاص خودسرویس ایجاد می‌کنند. اما این مشکل را حل نمی‌کند، بلکه تنگنا را به سمت پایین می‌برد، از ایجاد گزارش تا ایجاد مجموعه داده برای پر کردن گزارش.
  • سیستم‌های گزارش‌دهی سایه: اگر جیم در IT سیستم شما را بدون هیچ هزینه‌ای بسازد، اگر شرکت را ترک کند چه اتفاقی می‌افتد؟ حتی اگر برای همیشه باقی بماند، این سیستم‌های شکننده می‌توانند شکسته شوند، در مقیاس‌پذیری شکست بخورند، و امنیت را به خطر بیندازند که منجر به خطرات و هزینه‌های اضافی می‌شود.

هوش تجاری خود را دموکراتیک کنید.

شما می دانید که از ابزارهای سلف سرویس خود به چه چیزی نیاز دارید، اکنون اجازه دهید Domo سیستم ایده آل را در اختیار شما قرار دهد. Domo را به صورت رایگان در اینجا امتحان کنید!




دیدگاهتان را بنویسید