CIOها قدرت تبدیل داده ها را تشخیص می دهند. یک مطالعه اخیر IDG نشان داد که اهداف اصلی رهبران فناوری اطلاعات در پشت استراتژی دادههای سازمانی شامل بهبود موارد زیر است:
- تجربه و روابط مشتری
- کیفیت تصمیم گیری
- امنیت با به حداقل رساندن خطرات
- بهره وری و روحیه کارکنان
دستیابی به این اهداف نیازمند فرهنگ داده محور از بالا به پایین است که در آن همه افراد سازمان به داده ها دسترسی داشته باشند و بتوانند از آن به عنوان یک دارایی استراتژیک استفاده کنند.
این سفر با سواد داده آغاز می شود: توانایی مشاهده، درک، ایجاد و برقراری ارتباط داده ها به عنوان اطلاعات ارزشمند.
متأسفانه، اکثر مشاغل با سواد داده ای دست و پنجه نرم می کنند. تنگناها با مسائل فرهنگی شروع می شود و تا اتکا به ابزارهای هوش تجاری قدیمی گسترش می یابد.
به عنوان مثال، یک مطالعه Deloitte در سال 2019 نشان داد که 67٪ از مدیران ارشد و مدیران اجرایی “در دسترسی یا استفاده از داده های ابزارها و منابع خود احساس راحتی نمی کنند.”
BI سنتی معمولاً راحتی افراد را به تحقیق محدود میکند، زیرا این ابزارها خود دارای محدودیتهایی هستند – مانند اینکه چه کسی مجاز به دسترسی و تفسیر اطلاعات و عدم یکپارچگی بین منابع داده است.
سازمان ها برای دستیابی به اهداف استراتژی داده خود باید از این قله عبور کنند.
جنبه مردمی فرهنگ داده محور
تمرکز بر سواد داده و القای فرهنگ مبتنی بر داده به این معنی است که همه افراد را در سفر داده قرار دهید. این تمرکز چابکی و نوآوری، قسمت هفتم مجموعه ویدیویی «کنجکاوی: دادهها را متفاوت انجام دهید» Domo بود.
کیت کارتر، دانشیار دانشکده علوم کامپیوتر و مدیر آزمایشگاه فینتک NUS در دانشگاه ملی سنگاپور گفت: «جنبه فرهنگی مهم است. «اگر ما با یک پروژه انعطافپذیری دادهها موفق شدیم اما افرادی را در کار نداریم، پس [success] روی سطح باقی می ماند باید در سازمان نفوذ کند.
دونالد فارمر، مدیر TreeHive Strategy، گفت که این به معنای توانمندسازی هر چه بیشتر افراد است.
او گفت: «در گذشته، وقتی از کسبوکارها پرسیده میشد که چه کسی در سازمان شما تجزیه و تحلیل میکند، رهبران پاسخ میدادند: «تیمی از تحلیلگران داده، یا متخصص انبار داده یا تیم فناوری اطلاعات». اما اکنون شرکتها باید بگویند، هر کسی میتواند تجزیه و تحلیل انجام دهد.
محمد آسر، مدیر ارشد داده در مک کینزی، گفت که این کار با پروژههای کوچک و سریع شروع میشود که توسط افراد کنجکاو و با سواد اطلاعات هدایت میشوند.
او گفت: «آنها لزوماً فناور یا مدیر پروژه نیستند. آنها سریع یاد می گیرند و مشکل کسب و کار را درک می کنند. آنها ذینفعان مناسب را گرد هم می آورند تا مردم را به حرکت درآورند.»
Aaser اضافه کرد، زمانی که بتوانید موفقیتی را نشان دهید، “تخیل بقیه سازمان را جذب می کنید، و این به شما آزادی انجام کارهای بیشتر، ساختن بیشتر را می دهد. این در مورد نشان دادن سریع ارزش و ایجاد حرکت برای تشویق مردم به حمایت از شما است.
کارتر موافقت کرد: “از جمله “به من نگو، نشانم بده” را دوست دارم. نقاط را بین آنچه که شخص در دادهها پیدا کرده و بهبود کسبوکار وصل کنید. این رابطه با مردم ایجاد می کند و ارزش آنها را نشان می دهد، اما همچنین به آنها می گوید که می توانند با داده ها کاری انجام دهند و بخشی از فرآیند تصمیم گیری باشند.”
مرحله بعدی
ایجاد سواد داده در میان مصرف کنندگان اولین گام برای تبدیل شدن به یک فرهنگ داده محور است. این به معنای حرکت فراتر از راه حل های سنتی به ابزارهای مدرن BI است که به افراد کمک می کند تا داستان هایی را با داده ها تجسم کرده و تعریف کنند.
جارود فیپس، مدیر ارشد اجرایی Pep Boys، گفت: «وقتی رئیس عملیات ما به اینجا رسید، او نتوانست موجودی فروشگاههای ما را ببیند. او حتی به آن دسترسی نداشت. اینها چیزهای اساسی است. ما نمیتوانستیم این کار را با پلتفرمهای BI سنتی خود انجام دهیم.»
این شرکت شروع به کار با Domo کرد و در عرض چند روز، مدیران و رهبران توانستند ارزشهایی را که قبلاً در انبارهای داده پنهان شده بود، ببینند.
فیپس گفت: «من گروهی از بچه های BI با تعداد زیادی کارمند، مدرسه قدیمی دارم. آنها خود به خود به سمت دومو رفتند – نه به این دلیل که به آنها گفته شده بود – و با سرعتی که قبلاً ندیده بودم شروع به حرکت کردند.
او گفت که ابزارهای مناسب به شرکت این امکان را داده است که «حتی جسورتر و بزرگتر فکر کند».
برای شروع اعتمادسازی به داده ها با BI مدرن، سری ویدیوهای کنجکاوی را تماشا کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد توانمندسازی داستان نویسان داده سلف سرویس، اینجا را کلیک کنید.
توجه: این پست توسط نماینده International Data Group, Inc نوشته شده است. (IDG) و در اصل در CIO.com به عنوان بخشی از یک کمپین بازاریابی تحت حمایت Domo ظاهر شد.