برای تبدیل شدن به یک سازمان داده محور، همه در داخل این سازمان ابتدا باید سواد داده شود.
دلیل آن این است که فرهنگ سواد داده چیزی است که به کل کسب و کارها اجازه می دهد تا به سرعت – و هوشمندانه – به تغییرات در بازار پاسخ دهند. و در دنیای پسا کووید، هیچ سازمانی مزیت رقابتی بیشتری نسبت به سازمانی ندارد که بتواند خود را با تغییرات سریع و با سرعت تطبیق دهد.
بسیاری از رهبران کسب و کار این را درک می کنند. اما نه همه سازمان ها در چنین موقعیتی قرار گرفته اند. حداقل هنوز نه.
ایجاد سواد داده ای زمان می برد. اما همچنین لازم است برنامهای داشته باشید، مانند رویکرد سه مرحلهای زیر Domo، مشتری مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ (با نام مستعار UPMC) که ایجاد و اجرا شده است – و اکنون از مزایای آن بهره میبرد.
1 – فهرستی از داده هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند و توسط چه کسانی انجام می شود
همه ما اصطلاح “آشنایی باعث پذیرش می شود” را شنیده ایم. معمولاً برای توصیف آنچه که لازم است یک فرد یا گروه برای غلبه بر نوعی مانع برای دوست داشتن یا درک شخص یا طرف دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
اما این عبارت در دنیای داده نیز کار می کند. زیرا وقتی صحبت از جذب افراد به میان می آید من متعهد می شوم با داده ها، آشنایی در واقع حیاتی است.
جیک کالینز، مدیر هوش بازاریابی UPMC می گوید: «مردم باید داده هایی را که قرار است به آنها ارائه دهید، تشخیص دهند و احساس راحتی کنند. “در غیر این صورت، حتی برای شروع ابتکار تلاش خواهید کرد.”
شروع با دادههایی که قبلاً توسط اکثر سازمانها استفاده میشود، ساختن یک عنصر بنیادی از فرهنگهای دادهمحور را آسانتر میکند: داشبوردهایی که به هر سؤالی پاسخ میدهند و تصمیمات بهتری را اتخاذ میکنند.
در UPMC، یک ابزار کلیدی بازاریابی، داشبورد نمای کلی کمپین است که به هر یک از مدیران بازاریابی بالینی اجازه می دهد تا عملکرد هر کمپین بازاریابی را ببینند.
جیک گفت: «در حالی که کمپین ها متفاوت هستند، نحوه صحبت و اشتراک گذاری داده ها مشابه است. این به مدیرانی کمک میکند که چیزهای مختلفی در کارشان تعبیه شده باشد، نسبت به آنچه که به آن نگاه میکنند، اطمینان بیشتری داشته باشند، زیرا همیشه به روشی ثابت ارائه میشود.»
2- سه نوع از کاربران داده را که احتمالاً در سازمان شما وجود دارند را درک کنید
همانطور که نقش هر کس در یک سازمان متفاوت است، روش های مصرف و استفاده افراد از داده ها نیز متفاوت است.
اما همانطور که April Weitzel از UPMC آن را می بیند، سه گروه اصلی از کاربران وجود دارد هر نوع سازمان:
- نماینده داده هاکه باید مرتباً به مدیریت ارائه دهند – و بنابراین درک می کنند که داده هایی که ارائه می دهند چه معنایی دارد و به نحوه مشاهده و استفاده از داشبوردهایی که برای این ارائه ها به آنها اعتماد دارند اطمینان دارند.
- سلف سرویسکه ترجیح می دهند به داده های خود در زمان واقعی دسترسی داشته باشند تا اینکه منتظر ارائه آن ها باشند. در این مورد، داشبورد باید دارای قابلیت های موبایل باشد – زیرا اغلب آن شخص در تلفن خود یا در جلسات حضور دارد – و فیلترهای زیادی برای اینکه خود سرور بتواند داده ها را جدا کند.
- کاربر قدرتمندکه معمولاً یک متخصص موضوع (SME) با کنترل بر داده های خود و نحوه استفاده از آن برای تأثیرگذاری بر نتایج کسب و کار است. برای آنها کلان و میکروبصریسازیها کلیدی هستند، زیرا دسترسی به اطلاعات بهروز و قابل اجرا برای آنها اهمیت ویژهای دارد.
برای توسعه فرهنگ داده محور از بالا به پایین، هر گروه باید در نظر گرفته شود و به آن خدمات داده شود.
آوریل که به عنوان مدیر ارشد تجزیه و تحلیل UPMC خدمت می کند، گفت: “خوب است که یک فروشگاه واحد بسازید – این اساسا داشبورد است – اما نمی توانید از یک دیدگاه یکسان بسازید.” «شما باید تلاشهای BI را با نیازهای مخاطبان متعدد هماهنگ کنید، زیرا باید از کاری که انجام میدهید مطمئن باشید. هستند ساختمان به سوالات پاسخ می دهد همه وجود دارد.»
3- ارتقاء سواد داده در میان هر نوع گروه کاربری
در نهایت، هنگامی که همه انواع گروههای کاربری با دادهها درگیر میشوند، ایجاد و ارائه مسیرهایی برای راحتتر کردن آنها در تعامل با دادهها مهم است.
این به بهترین وجه با ارائه فرصتهای آموزشی متنوع، برنامهریزی جلسات منظم در مورد اینکه چه چیزی کار میکند و چه چیزی نیست، و ارائه مکرر اطلاعات مربوط به داشبورد یا بهبود محصول به دست میآید.
UPMC این فرآیند خاص را با نگهداری یک کاربرگ اندازهگیری کمپین مدیریت میکند – که ردیابی میکند چه کسی مالک کمپین است، چه بودجهای دارد، چه بازه زمانی چقدر است، و چه کسی مخاطب است – و مرورهای گذشته پروژه را انجام میدهد که به اعضای تیم اجازه میدهد ببینند چه چیزی خوب پیش رفته است. چه اشتباهی رخ داد و برای آزمایش فرضیه های جدید.
جیک گفت: «اگر مدیریت تغییر و فرآیندهای همسویی نیز مورد توجه قرار نگیرد، نمیتوان به سواد داده دست یافت. “آنها چیزی هستند که به شما امکان می دهند از یکدیگر یاد بگیرید، به هر مشکلی که مردم می بینند رسیدگی کنید، مسئولیت پذیری ایجاد کنید و در نهایت سازمان را بهتر کنید.
وقتی همه به دادههای مشابهی نگاه میکنند و سعی میکنند راه درست را تعیین کنند، نتایج بسیار بهتری خواهید گرفت.»
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اهمیت سواد داده، اینجا را کلیک کنید. برای اینکه ببینید Domo چگونه تیمها را قادر میسازد تا با دادهها کار کنند، به اینجا بروید.