تحول دیجیتال موفقیت آمیز همچنان از اکثر مشاغل، از جمله آنهایی که در منطقه آسیا و اقیانوسیه هستند، دور مانده است.
رهبرانی که با آنها صحبت کرده ام در مورد آینده دیجیتالی منطقه تردید دارند. کسبوکارها تاکنون تنها 17 درصد بازده سرمایهگذاری دیجیتال را مشاهده کردهاند.
در سنگاپور، مسلماً رهبر دیجیتال آسیا، بیش از 26 درصد از سازمانها در تلاشهای تحول خود دچار مشکل شدهاند.
در هنگ کنگ با فناوری پیشرفته، تنها 4 درصد از کسب و کارها احساس «آماده بودن دیجیتالی» می کنند.
و در استرالیا، تنها 10 درصد از شرکت ها دست به هر تغییر قابل توجهی در مدل های تجاری خود می زنند.
البته پیروزی هایی وجود دارد. اما چرا آنها کمتر از شکست هستند؟
بیشتر تلاشهای تغییر شکل حتی قبل از شروع با شکست مواجه میشوند و معمولاً رهبران نمیتوانند «چرا» را همراه با «چی» تغییر تعریف کنند.
برای پرداختن به هر دو – و تضمین موفقیت بیشتر – رهبران باید طرز فکر خود را در مورد چیزی که معمولاً یک کلمه کثیف در تجارت تلقی میشود، تجدید نظر کنند: ریسک.
از دشمن به دوست
به جای اینکه ریسک را به عنوان یک دشمن تلقی کنید، به آن به عنوان یک کاتالیزور نگاه کنید – نوعی که برای ایجاد تغییرات معنی دار و پایدار در سازمان ها لازم است.
هدف دگرگونی را با ریسکهای واقعی که کسبوکارتان با آن مواجه است، مانند رقبای زیرکتر یا ریزش مشتری رو به رشد، هماهنگ کنید.
این تغییر تحول را به موفقیت آینده مرتبط میکند – فرآیندی که خرید از کسبوکار را تقویت میکند و مقاومت داخلی را که اغلب منجر به شکست میشود، کاهش میدهد.
و با تمرکز بر ریسک، رهبران همچنین به وضوح میرسند – چه مشکلاتی را تحول دیجیتال باید حل کند و چه ابزارها، فرآیندها و دادههایی میتوانند به این کار کمک کنند.
سوالات زیر را در رابطه با فرآیند تحول دیجیتال خود در نظر بگیرید:
- آیا دیجیتالی شدن مدلها، فرصتها یا راههای سودآور جدیدی را نشان میدهد که در غیر این صورت در دسترس کسبوکار نیستند؟
- در صورت شکست این تحول، کدام بخش از کسب و کار دچار اختلال می شود؟
- آیا سرمایهگذاریهای فناوری پیشنهادی مزایای بلندمدت یا کوتاهمدتی به همراه خواهند داشت؟ (توجه: یکی همیشه بهتر از دیگری نیست!)
- آیا تحول دیجیتال می تواند کسب و کارها را قادر به تصمیم گیری آگاهانه و عاقلانه کند؟
- مردم خودمان تا چه اندازه خطراتی را که ما به دنبال غلبه بر آن از طریق تحول کسب و کار دیجیتال هستیم، درک می کنند؟
رهبران در واقع می توانند کاهش ریسک بسیاری از تحولات دیجیتال با تمرکز بر خطرات حفظ وضعیت موجود.
برقراری ارتباط بین دگرگونی و ریسکهای کسبوکار در مراحل اولیه، فرآیند را به حوزه آشنای تحول کسبوکار منتقل میکند: انتقال ارزش واقعی آن به افراد خود.
اما چگونه می توانیم از اینجا به جلو حرکت کنیم و اطمینان حاصل کنیم که تحول خطرات خود را در سطوح غیرقابل قبول ندارد؟
کاهش خطر با داده ها
پاسخ ساده این است که از داده های سازمانی برای هدایت هرگونه تلاش برای تغییر استفاده کنید.
بیشتر کسبوکارها قبلاً از دادهها برای هدایت تحقیق و توسعه یا ردیابی سطوح خدمات مشتری تا حدی استفاده میکنند. از همین روش ها می توان برای ابتکارات دیجیتالی جدیدتر و رادیکال تر استفاده کرد.
با پلتفرمهای تجزیه و تحلیل دادهها مانند Domo، دادهها را میتوان از سرتاسر سازمان به یک منبع حقیقت منتقل کرد و به رهبران کسبوکار اجازه میدهد پروژههای دیجیتالی متفاوت را زیر نظر داشته باشند، آنها را به عنوان یک استراتژی گستردهتر به طور منسجمی عمل کنند و ارزیابی کنند که چقدر با اهداف تجاری مطابقت دارند و اضافه میکنند. ارزش واقعی و قابل اندازه گیری برای سازمان.
کارمندان در سراسر کسب و کار همچنین می توانند از این داده های متمرکز برای بهبود کار خود یا تصمیم گیری آگاهانه در سایر حوزه های عملیاتی استفاده کنند.
ما شاهد کسبوکارهایی بودهایم که از شرکتهای بزرگی مانند سیسکو گرفته تا شرکتهای با رشد بالا مانند Telus، از قابلیت مشاهده بیدرنگ در دادههای خود برای شفافسازی سازمانهای خود استفاده میکنند و از آن برای ایجاد شتاب فکری برای پیشرفت استفاده میکنند.
برخی دیگر از این وضوح و زیرکی تحلیلی برای اجرای استراتژیهای طراحی استفاده کردهاند که هزینهها را برای اجرای فوری و مقیاسپذیری آینده در صورت موفقیت به حداقل میرساند.
من این استراتژیها و موارد دیگر را در سری Domo: Reimagine به اشتراک میگذارم و به رهبران کسبوکار کمک میکنم تا تلاشهای خود را برای تغییر بیشتر کاهش دهند و کارهای بیشتری با دادههای خود انجام دهند.
اما حتی قبل از رسیدن به آن مرحله، رهبران باید شروع به قدردانی از هدف تحولات دیجیتالی خود کنند و آن هدف را به زبانی بیان کنند که افرادشان بتوانند در نقشهای خود درک کنند و با آن همدلی کنند.
وقتی صحبت از تحول دیجیتالی به میان میآید، ریسک میتواند یک دشمن باشد، اما میتواند یک متحد نیز باشد. وقت آن است که رهبران آن را به نفع خود تبدیل کنند.