داده‌های تاریک کجا زندگی می‌کنند و چگونه می‌توان آن‌ها را برای سود کسب‌وکار استخراج کرد


اختلاف قابل توجهی در مورد حجم داده هایی که استفاده نشده، بدون ساختار و پنهان هستند (معروف به “داده های تاریک”) وجود دارد. کارشناسانی مانند IDC و Gartner تخمین می‌زنند که 50 تا 90 درصد از داده‌های موجود برای سازمان‌ها تاریک هستند، در حالی که رهبران فناوری اطلاعات که در اواخر سال گذشته توسط IDG* مورد بررسی قرار گرفتند، گفتند که این تنها 25 درصد است.

رهبران فناوری اطلاعات علیرغم اعتقادشان به اینکه داده‌های تاریک نسبتا کمی دارند، نگرانی‌های عمده‌ای در مورد آن دارند، از جمله: تأثیر بر کیفیت، امنیت و رعایت ریسک. از دست دادن کنترل؛ ارزش تجاری از دست رفته؛ و جلوگیری از پروژه های یکپارچه سازی داده ها.

بنابراین داده های تاریک چیست؟ گارتنر آن را اینگونه تعریف می‌کند: «دارایی‌های اطلاعاتی که سازمان‌ها در طول فعالیت‌های تجاری منظم جمع‌آوری، پردازش و ذخیره می‌کنند، اما معمولاً برای اهداف دیگر استفاده نمی‌کنند».

در اینجا لیست کوتاهی از داده‌های تاریک و مکان‌های متداول آنها آمده است:

  • اسناد. کارکنان مالی اغلب اطلاعات هزینه یا فروش را از منابع مختلف ترکیب می کنند، برای مثال، سپس محاسباتی را روی آن در اسناد صفحه گسترده انجام می دهند. این مجموعه اعداد اگر روی دسکتاپ شخصی قرار بگیرد ارزشی ندارد. همین امر در مورد اسناد، فرم ها، فایل های PDF و ارائه های Word صدق می کند. این فایل‌ها اغلب نادیده گرفته می‌شوند، زیرا برای کشف آنچه در داخل آن‌ها وجود دارد، کار لازم است، یا تصورات نادرستی درباره ارزش آنها وجود دارد.
  • انبارهای داده. بسیاری از داده ها – ساختاریافته و بدون ساختار – به انبارهای داده، دریاچه ها و پایگاه های داده غیررابطه ای ریخته می شوند. این مخازن اغلب حاوی سوابق قدیمی مانند داده‌های مشتری، کارمند یا مالی هستند که به دلایل انطباق باید حفظ شوند، اما به هزینه‌های ذخیره‌سازی قابل توجهی نیز نیاز دارند. تیم‌های فناوری اطلاعات ممکن است با پیچیدگی اتصال راه‌حل‌های BI یا تجزیه و تحلیل به این مخازن دست و پنجه نرم کنند و گاهی اوقات فقط می‌توانند تجزیه و تحلیل را در سیلوهای فردی انجام دهند – مانند برنامه مدیریت فروش یا مدیریت ارتباط با مشتری (CRM). بعلاوه، معمولاً نیاز به دسترسی طاق مانند با چندین نفر دارند که کلیدها را در دست دارند.
  • برنامه های کاربردی. در نظر بگیرید که چند ایمیل حاوی پیوست هستند و آن فایل ها کجا می روند. سپس تمام داده های حسگر جمع آوری شده توسط برنامه های کاربردی اینترنت اشیا (IoT) را در نظر بگیرید. فایل های صوتی و فایل های تصویری موجود در برنامه های رسانه های اجتماعی؛ نظارت تصویری؛ سوابق تماس مشتری؛ و فایل های لاگ برنامه Slack احتمالا حاوی اطلاعات بسیار خوبی در مورد کارمندان است، اما آیا هر یک از این داده ها برای بهبود تجربه کاربر یا استفاده از فرصت های تجاری جمع آوری می شود – چه رسد به تجزیه و تحلیل؟

داده‌های تاریک را برای ارزش کسب‌وکار استخراج کنید

پپ بویز نمونه خوبی از کاری است که افشای داده های تاریک می تواند انجام دهد. زنجیره‌ی خرده‌فروشی و خدمات خودرو تعجب می‌کند که چرا برخی از فروشگاه‌های آن ضعیف عمل می‌کنند. بنابراین داده‌های سیستم PBX را در پلتفرم Domo ادغام می‌کند و قبل از اینکه نماینده خدمات به تماس پاسخ دهد، تعداد زنگ‌هایی که طول می‌کشد را تجزیه و تحلیل می‌کند. به سرعت مشخص شد که فروشگاه‌هایی که عملکرد بهتری دارند، زمان پاسخگویی به تماس سریع‌تری دارند و بنابراین احتمال بیشتری دارد که مشتریان یک قرار خدمات رزرو کنند.

جارود فیپس، مدیر ارشد فناوری اطلاعات، گفت که تیم او هرگز فکر نمی‌کردند داده‌های PBX ارزشی داشته باشند تا زمانی که آن را در عمل مشاهده کردند. این پروژه کوچک اعتماد به داده ها و کنجکاوی را در سراسر گروه ایجاد کرد.

او گفت: ما اکنون آزاد شده ایم. «IT محدودیت کمتری دارد، کسب‌وکار می‌تواند مستقل‌تر عمل کند و تیم من احتمالاً 100 برابر بیشتر از قبل توانایی دارد. دیگر چیزی روی میز نیست.»

مراحل بعدی

هیچ سازمانی نمی تواند مشکل داده تاریک خود را به یکباره حل کند. با پرسیدن سوالات ساده شروع کنید: چگونه به اعداد فروش خود برسیم؟ منابع چه هستند همه این داده های فروش؟ سپس با یک پروژه آزمایشی کوچک با استفاده از ابزار مدرن BI مانند Domo شروع کنید.

فیپس گفت: «روز اول ما کانکتور را وصل کردیم و داده‌ها در حال تولید بود. روز بعد ما دو سال داده‌های تاریخی را گرفتیم و آن‌ها را تأیید کردیم. و در عرض دو روز، ما نه تنها داشبورد داشتیم، بلکه در واقع دارایی‌های داده‌ای داشتیم که هرگز فکر نمی‌کردیم در یک پلتفرم BI باشند، زیرا مدیریت برخی از این پلتفرم‌های قدیمی بسیار دشوار است.

برای کشف نحوه تابیدن نور به داده‌های تاریک پنهان شده در مکان‌های غیرمنتظره، گزارش Domo's Cloud Integration Analytics را بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قابلیت های یکپارچه سازی ابری Domo، اینجا را کلیک کنید.

* تحقیقات MarketPulse، ادغام و اکتشاف داده، دسامبر 2020

توجه: این پست توسط نماینده International Data Group, Inc نوشته شده است. (IDG) و در اصل در CIO.com به عنوان بخشی از یک کمپین بازاریابی تحت حمایت Domo ظاهر شد.




دیدگاهتان را بنویسید