فرصت های از دست رفته حماسی در فناوری


در سال 2009، جاش جیمز Omniture را به قیمت 1.8 میلیارد دلار به ادوبی فروخت. اما همه معاملات فنی چنین پایان خوشی ندارند. در واقع، برخی از آنها اصلاً اتفاق نمی افتد.

دیوانه وار است که فکر کنیم لری پیج و سرگئی برین سعی کرده اند گوگل را تنها به قیمت 750000 دلار به اکسایت بفروشند. آیا رهبران آنها قبل از اینکه بتوانند به این پیشنهاد پاسخ دهند در دریا گم شدند؟ آیا اینترنت دایل آپ آنها باعث شده که ضرب الاجل را از دست بدهند؟ بیایید به ته این و دیگر فرصت های بزرگ از دست رفته در تاریخ فناوری بپردازیم!

این قسمت 1 از یک سری سه قسمتی است. اکنون دو داستان شاداب را بخوانید و منتظر پنج داستان دیگر باشید. . .

1. اکسایت می توانست گوگل را به قیمت 750000 دلار بخرد.

هنگامی که گوگل در سال 1996 وارد صحنه فناوری شد، Excite یکی از برندهای پیشرو در جستجوی اینترنتی بود. دو سال بعد، گوگل نام خود را به عنوان موتور جستجوی بهتر بر سر زبان ها انداخت – رقیب یاهو و اکسایت. با این حال، بنیانگذاران گوگل نگران بودند که موتور جستجو زمان زیادی را از تحقیقات آنها می گیرد. بنابراین در اوایل سال 1999 آنها پیشنهاد فروش را به Excite تنها با قیمت 750000 دلار دادند.

به گفته جورج بل، مدیر اجرایی Excite در آن زمان، لری پیج خیلی سخت معامله کرد. به عنوان بخشی از این معامله، پیج برای چیزی شبیه به اسب تروا برای جذب مهندسی و فناوری اصلی شرکت فشار می آورد و بل فکر نمی کرد این ریسک فرهنگی ارزش آن را داشته باشد. بل در مصاحبه ای با پادکست تاریخچه اینترنتی، استدلال خود را شرح می دهد:

«اقتصاد [the deal] واقعا برای ما خوب بود چیزی که لری اصرار داشت که همه ما به یاد داشته باشیم این است که لری گفت: “اگر ما برای کار کردن برای Excite بیایم، باید تمام فناوری Excite را بردارید و آن را با جستجوی Google جایگزین کنید، این همان جایی بود که معامله از بین رفت.”

Excite در نهایت در سال 2004 به Ask Jeeves فروخته شد. مدتی بعد، Ask Jeeves نبرد موتور جستجو را به – حدس زدید – گوگل را باخت. ارزش این 750000 دلار امروز 167 میلیارد دلار خواهد بود. اوه

2. بلاک باستر می توانست نتفلیکس را به قیمت 50 میلیون دلار بخرد.

زمانی بلاک باستر بر صنعت اجاره ویدئو حکومت می کرد. در اواسط دهه 2000، نتفلیکس شروع به حذف فروشگاه‌های اجاره فیزیکی کرد و رانندگی به Blockbuster برای شب فیلم ماقبل تاریخ به نظر می‌رسید. اما چیزی که مرگ بلاک‌باستر را به‌ویژه غم‌انگیز می‌کند این است که فرصت‌های متعددی برای خرید نت‌فلیکس تنها به قیمت ۵۰ میلیون دلار داشت.

ارزش نتفلیکس در حال حاضر 29 میلیارد دلار است. اما در سال 2000، نتفلیکس فقط یک سرویس اشتراک DVD از طریق پست دو ساله با تنها 300000 مشترک بود – و در حال از دست دادن پول بود. از سوی دیگر، Blockbuster یک غول به ظاهر شکست ناپذیر در صنعت اجاره ویدیو بود که با هزاران فروشگاه، میلیون ها مشتری و میلیاردها دلار درآمد، بر رقابت مسلط بود. بدون دلیل، مدیران Blockbuster توسط یک کسب و کار راه اندازی دشوار تهدید نشدند. همچنین، اینترنت بسیار کمتر رایج بود و تلویزیون کابلی بسیار قدرتمندتر بود.

البته، حتی اگر Blockbuster نتفلیکس را تصاحب می کرد، ممکن بود این برای سرپا نگه داشتن شرکت در مواجهه با تغییرات سریع تکنولوژی کافی نبود. نتفلیکس مطمئناً از ستاره های خوش شانس خود که هرگز مجبور به کشف آنها نشدیم تشکر کرد.


هفته آینده منتظر قسمت دوم این مجموعه باشید!




دیدگاهتان را بنویسید