وقتی صحبت از اینترنت اشیا (IoT) می شود، صنایع کمی به اندازه خرده فروشی فرصت های زیادی برای استفاده از دستگاه های متصل دارند. در واقع، طبق مطالعه Zebra Technologies، 70 درصد از تصمیمگیرندگان خردهفروشی میگویند که آمادهاند تغییراتی را برای اتخاذ راهحلهای IoT در پنج سال آینده ایجاد کنند.
و در حالی که اینترنت اشیاء هنوز چشماندازهای تصاحب ماشینها را برمیانگیزد، در واقعیت بیشتر برنامهها عملیتر هستند – برای مثال، کمک به خردهفروشان برای بهبود فرآیندهای موجودی، ایجاد تجربه مشتری بهتر یا صرفهجویی در هزینههای انرژی.
در اینجا پنج روش وجود دارد که خرده فروشان از اینترنت اشیا استفاده می کنند:
1. صف ها را در هنگام تسویه حساب حذف کنید.
بسیاری از خرده فروشان قبلاً با حذف خطوط پرداخت با اجازه دادن به مشتریان برای خرید از طریق تبلتی که همکاران فروش در فروشگاه حمل می کنند، آزمایش کرده اند. اما آمازون وقتی اولین فروشگاه مواد غذایی بدون پرداخت خود را در اوایل سال جاری در سیاتل معرفی کرد، همه چیز را به سطح جدیدی برد (طبق معمول، همچنین یاد بگیرید که چگونه تلاشهای هوش مصنوعی آمازون منجر به این بسته میشود). البته موارد بیشتری در راه است. اساساً، شما از طریق یک برنامه در تلفن خود وارد فروشگاه می شوید، اقلام مورد نیاز خود را انتخاب می کنید و آن را ترک می کنید. این به اندازه کافی ساده به نظر می رسد، اما مجموعه کاملی از فناوری های پیشرفته، از حسگرها گرفته تا یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی و پول موبایل، چیزی است که این امکان را فراهم می کند. به آینده خوش آمدید.
2. بهبود ردیابی موجودی.
داشتن محصولات کافی در زمان مناسب و در مکان مناسب چالشی است که همچنان بسیاری از خرده فروشان بزرگ را آزار می دهد. با این حال، IoT قول میدهد که از فناوری قدیمی شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) استفاده کند و از آن برای بهبود ردیابی موجودی خردهفروشان و تکمیل محصول استفاده کند. به عنوان مثال، Macy's قصد دارد تا پایان سال 2017 از برچسب های RFID و خوانندگان RFID دستی برای ردیابی تمام محصولات موجود در فروشگاه های خود استفاده کند. این شرکت در چند سال گذشته از برچسبهای RFID برای نظارت بر زنجیره تامین و موجودی انواع محصولات منتخب و همچنین تسریع در تکمیل مجدد استفاده کرده است. برای Macy's و سایر شرکتها، به نظر میرسد توانایی ترکیب اطلاعات مکان محصول با دادههای فروشگاه اضافی، فرصتی ارزشمند باشد. خرده فروشان همچنین در حال بررسی حسگرهای درون فروشگاهی به عنوان راه دیگری برای نظارت بر موجودی هستند.
3. ایجاد فروشگاه های هوشمند.
احتمالاً نام خانه های هوشمند را شنیده اید، اما اکنون خرده فروشان در حال بررسی پتانسیل صرفه جویی در پول فروشگاه های هوشمند هستند. بسیاری از خرده فروشان در حال حاضر از فناوری IoT استفاده می کنند که با سیستم های HVAC، روشنایی، امنیت و موارد دیگر ادغام می شود. توانایی تنظیم دقیق هنگام روشن و خاموش شدن چراغهای فروشگاه یا تنظیم دما در یک فضا ممکن است شبیه سیبزمینیهای کوچک به نظر برسد، اما این فناوری میتواند باعث صرفهجویی در هزینههای انرژی خردهفروشان شود. «در دروازه پرداخت کنید. این یک سرمایه گذاری آسان برای خرده فروش است و نشان دهنده شروع ساخت یک پلت فرم حسگر در فروشگاه برای انجام کارهای بسیار هوشمندتر است.”
4. شخصی سازی بازدید از فروشگاه.
بر اساس تحقیقات Zebra، 79 درصد از خرده فروشان می توانند تجربه حضور در فروشگاه را برای مشتریان خود شخصی سازی کنند زیرا دقیقاً می دانند که مشتریان چه زمانی از آنها بازدید می کنند. فناوری Microlocation و فراگیر بودن تلفن های همراه این امکان را فراهم می کند. چه فایده ای دارد؟ خوب، اگر همکار فروش شما میداند که یک مشتری اخیراً یک شلوار جین جدید را به صورت آنلاین جستجو کرده است، وقتی آن مشتری خاص از در عبور میکند، همکار میتواند با پیشنهادات جین خاص آماده باشد. فناوری اینترنت اشیا به پر کردن شکاف بین خرید آنلاین و فیزیکی و به طور بالقوه بهبود عملکرد خردهفروشان در هر دو کمک میکند.
5. جمع آوری داده های خرده فروشی بهتر.
البته، وعده اینترنت اشیا فقط توانایی کنترل روشنایی فروشگاه از راه دور یا ارائه پنج نسخه از آنچه که شب قبل به صورت آنلاین جستجو کرده اند به مشتریان ارائه نمی دهد. به طور گستردهتر، راهحلهای اینترنت اشیا به خردهفروشان فرصتی برای جمعآوری دادههای مربوط به عملیات خود را مانند قبل ارائه میدهند. به عنوان مثال، با استفاده از حسگرهای درون فروشگاهی، خرده فروشان نه تنها از زمان موجود بودن یک محصول مطلع میشوند، بلکه میتوانند دقیقاً تعداد مشتریانی را که در یک روز معین وارد فروشگاه میشوند و حتی مسیر عابر پیادهای را که هر مشتری دنبال میکند، ردیابی کنند.
امکانات جمعآوری دادهها بیپایان است، اما خردهفروشانی که به دنبال استفاده حداکثری از فناوری اینترنت اشیا هستند، باید تعیین کنند که کدام داده مهمتر است و سپس بر اساس یافتههای خود عمل کنند.
برای اطلاعات بیشتر – و کمک به تعیین اینکه روی کدام فناوری سرمایه گذاری کنیم و کدام را دور بزنیم – گزارش Fighting E-Commerce Fomo ما را دانلود کنید.