موضوع اصلی دوموپالوزا: داستان اد کتمول


در دنیای انیمیشن های کامپیوتری، اد کتمول یک پیشگام است. و ما خوشحالیم که یکی از بنیانگذاران استودیوی انیمیشن پیکسار و رئیس فعلی استودیوهای انیمیشن پیکسار و والت دیزنی به عنوان سخنران اصلی در Domopalooza امسال.

کتمول که از طرفداران مادام العمر دیزنی بود، اولین عشق خود به انیمیشن را با برنامه نویسی کامپیوتری ترکیب کرد تا فناوری هایی را توسعه دهد که در نهایت ساخت یک فیلم انیمیشن کامپیوتری را ممکن ساخت. تحت رهبری او، پیکسار Toy Story را در سال 1995 به عنوان اولین انیمیشن کامل کامپیوتری جهان منتشر کرد.

با این حال، کمک های کتمول به فیلم ها ختم نشد. Catmull نویسنده کتاب پرفروش، Creativity, Inc.، همچنین بینش عمیقی را در مورد اینکه چگونه سازمان‌ها از هر نوع می‌توانند فرهنگ خلاقانه پر جنب و جوش را پرورش دهند و حفظ کنند، ارائه می‌دهد.

مبنای فنی

اگرچه کتمول که اکنون 71 سال دارد، در کودکی به شغلی در سینما فکر می‌کرد، اما به‌طور عمل‌گرایانه تحصیل در رشته علوم کامپیوتر و فیزیک را در مقطع کارشناسی در دانشگاه یوتا انتخاب کرد. اما جاه طلبی اولیه و رشته تحصیلی او پس از کشف گرافیک کامپیوتری در دوران دانشجویی به هم خوردند.

او با کشف برخی از اصول در این زمینه (نقشه برداری بافت و وصله دو مکعبی، اگر می خواهید فنی باشید) اعتبار دارد. به گفته استودیوی والت دیزنی، Catmull همچنین یکی از سازندگان نرم‌افزار رندر RenderMan بود که “در 44 فیلم از 47 فیلم اخیر نامزد دریافت جایزه اسکار در بخش جلوه‌های بصری استفاده شده است.”

علاوه بر محافظت از فناوری، کتمول و همکاران قدیمی اش همیشه به هنر فیلمسازی متعهد بوده اند. جان لاستر، مدیر ارشد خلاقیت پیکسار، گفت که «تکنولوژی الهام‌بخش هنر است و هنر فناوری را به چالش می‌کشد».

کتمول با بیان این احساس، در هاروارد بیزینس ریویو نوشت: «برای ما، اینها فقط کلمات نیستند. آنها روشی از زندگی هستند که باید ایجاد می شد و هنوز هم نیاز به تقویت مداوم دارد.

پرورش خلاقیت.

رویکرد دموکراتیک کتمول به فرآیند ساخت فیلم خلاقانه به پیکسار کمک کرد تا ده‌ها فیلم پرفروش را تولید کند، که اخیراً از جمله فیلم‌های Finding Dory و فیلم کوتاه Piper که ماه گذشته برنده اسکار بهترین انیمیشن کوتاه شد، ساخته شده است.

مدیر اجرایی Pixar به HBR می‌گوید که ساختن یک فیلم مانند یک حفاری باستان‌شناسی است که در آن نمی‌دانید به دنبال چه هستید یا اصلاً می‌خواهید چیزی پیدا کنید. این روند کاملاً ترسناک است. از طرف دیگر، اگر همیشه حداقل کمی ترس نداشته باشیم، وظیفه خود را انجام نمی دهیم.

کتمول در کتاب خود یک نقشه راه واقعی برای ایجاد فرهنگی ارائه می دهد که به بهترین ایده ها اجازه می دهد تا به سطح بیایند. در قلب استراتژی او یافتن راه هایی برای به اشتراک گذاری دائمی و دموکراتیک دانش بین همکاران است. به عنوان مثال، کارمندان پیکسار هر روز کارهای خود را مرور می‌کنند، جایی که پروژه‌های ناتمام یا در حال انجام را برای نظر ارسال می‌کنند. Catmull می‌گوید این فرآیند نه تنها بازخورد ثابتی را ارائه می‌کند، بلکه کل تیم را به خلاقیت بیشتر تشویق می‌کند.

او اخیراً به Fast Company گفته است که بسیاری از افراد موفق نمی خواهند بشنوند که چیزی که روی آن کار کرده اند موفقیت آمیز نیست و طبیعتاً در برابر این نوع بازخورد مقاومت می کنند. او می‌گوید: «آنچه در این مرحله به آن نیاز دارید یک نیروی خارجی است که با یک 2×4 به شما ضربه بزند و بگوید که کار نمی‌کند. برای کتمول، حتی شرکت‌های رقیب – در مورد او، دشمنان دوست و متحد پیکسار و دیزنی – می‌توانند این انتقاد سازنده و گاه به گاه برای بازگرداندن پروژه به مسیر خلاقانه درست ارائه دهند.

همه ما خالق هستیم.

این نابغه فناوری در یک زمینه سنتی خلاقانه کار کرده است، اما کتمول می گوید توصیه او فقط برای تلاش های هنری نیست. “من اصطلاح “خلاقیت” را به طور گسترده به کار می برم … حل مسئله است. همه ما با مشکلاتی روبرو هستیم و باید به آنها بپردازیم و به چیز جدیدی فکر کنیم، و اینجاست که خلاقیت به میان می آید.

Catmull رویکرد نوآورانه خود به فناوری و اشتیاق به پرورش فرهنگ های خلاق را در این ماه به Domopalooza می آورد. دریابید که چگونه او و دیگر افراد برجسته صنعت از فناوری برای ایجاد انقلابی در شیوه انجام تجارت استفاده کردند.

ببینید در Domopalooza 2017 چه اتفاقی می افتد.




دیدگاهتان را بنویسید