از آنجایی که من درگیر آزمایش #دوموسیال بودم، پیوسته به یاد می آورم که چگونه دنیای ما امروز بیش از هر زمان دیگری به هم متصل شده است. من برای خواندن ایمیلهایم یا ورود به سایتهای شبکههای اجتماعی خود مجبور بودم روی رایانه باشم. اکنون که آیفون دارم، می توانم این کار را از هر جایی که به شبکه بی سیم یا سلولی دسترسی داشته باشم انجام دهم. از نظر استفاده از رسانههای اجتماعی، متوجه شدهام که تقریباً نیمی از تمام فعالیتهای رسانههای اجتماعی خود را از iPhone یا iPad انجام میدهم. و می دانم که در این مورد تنها نیستم. تبلت ها در حال تبدیل شدن به یک کالای معمولی خانگی هستند و پیدا کردن شخصی که از گوشی هوشمند یا دستگاه هوشمند دیگر استفاده نمی کند به طور فزاینده ای دشوار می شود. به همین دلیل، من شروع به تعجب کردم که دستگاه های تلفن همراه چه تاثیری بر دنیای رسانه های اجتماعی دارند.
برای شروع، می خواستم ببینم کاربرد عمومی رسانه های اجتماعی چیست؟ من از تجربه خود می دانم که پیدا کردن شخصی که به یک شکل، شکل یا شکل به یک سایت رسانه اجتماعی یا سرویس متصل نباشد، بسیار دشوار است. بله، شما مخالفان فیس بوک، مخالفان توییتر یا کسانی را دارید که فکر می کنند FourSquare فقط یک بازی است که توسط بچه های دبستانی انجام می شود. اما یافتن شخصی که با حداقل یکی از بسیاری از خدمات رسانه های اجتماعی تعامل نداشته باشد، نادر است. طبق یک مجموعه آمار، تقریباً 96٪ از افراد بین 18 تا 36 سال در برخی از شبکه های اجتماعی هستند و بیش از 3.5 میلیارد قطعه محتوا هر هفته فقط در فیس بوک به اشتراک گذاشته می شود.
با این حال رسانه های اجتماعی همیشه به اندازه اکنون محبوب نبودند. فیس بوک در سال 2004 راه اندازی شد و تا اوت 2008 به 100 میلیون کاربر رسید. در واقع، فیس بوک تا اواسط سال 2007 به سرعت شروع به رشد نکرد، البته اکنون، شرایط زیادی وجود دارد که می تواند به رشد کاربر کمک کند ، اما یک تصادف جالب در مورد این بازه زمانی وجود دارد. اتفاقاً اولین آیفون، که بسیاری آن را اولین گوشی واقعاً آماده اینترنت میدانند، در ژوئن 2007 عرضه شد و حدود ژوئن رشد فیسبوک افزایش چشمگیر کاربران خود را آغاز کرد.
همانطور که قبلاً اشاره کردم، رد کردن آن آسان و اثبات ارتباط احتمالی بین عرضه آیفون اصلی و رشدی که فیس بوک تجربه کرد، دشوار است. اما در عین حال، نادیده گرفتن این واقعیت سخت است که از زمان عرضه آیفون، پایگاه کاربران فیس بوک به شدت شروع به رشد کرده است. امروزه استفاده از موبایل از سایت های رسانه های اجتماعی سهم بسیار زیادی از ترافیک را به خود اختصاص می دهد. تا پایان مارس 2012، تقریباً 83 میلیون کاربر به صورت ماهانه فقط از یک دستگاه تلفن همراه به فیس بوک وارد می شدند و تا پایان آوریل 2012، فیس بوک دارای 500 میلیون کاربر بود که در مقطعی از یک دستگاه تلفن همراه وارد فیس بوک می شدند. در مقایسه، توییتر همچنین دارای پایگاه کاربران تلفن همراه بسیار سنگینی است که حدود 80 درصد از کاربران در حال مرور یا توییت کردن از یک دستگاه تلفن همراه هستند. حتی برخی از پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند Instagram و FourSquare وجود دارند که در ابتدا به طور خاص برای دستگاه های تلفن همراه ساخته شده بودند. با گذشت زمان، دستگاه های تلفن همراه جایگاه بزرگ تری را نسبت به قبل اشغال خواهند کرد.
بهعنوان یک توسعهدهنده وب و بهعنوان یک علاقهمند به فناوری، از روند رو به رشد داشتن چیزهای بیشتر در تلفن همراه آگاه بودم، اما دیدن تأثیری که موبایل بر رسانههای اجتماعی میگذارد، یادآوری بزرگی از میزان اشتها برای محتوای اجتماعی تلفن همراه بود رسانه ها از این امر رونق می گیرند، و به عنوان یک کاربر تلفن همراه، دوست دارم راه های تلفن همراه بیشتری برای تعامل با سایت ها و/یا برنامه های مورد علاقه خود در حین استفاده از رایانه لوحی یا تلفن ببینم. و من می دانم که این چیزی است که مشتریان ما نیز می خواهند.
منابع:
http://blog.kissmetrics.com/social-media-statistics/
http://www.benphoster.com/facebook-user-growth-chart-2004-2010/
http://all.pro/blog/smartphone-statistics-2012-rise-smartphones-920
http://www.lukew.com/ff/entry.asp?1554