عقیده قوی من: موارد ROI فناوری که منحصراً بر اساس «اعداد سخت» است، آثار داستانی خطرناکی ناکافی هستند.
من این هفته در رویداد گروه کاربری SAP سوئدی (SAPSA Impuls Stockholm) بودم. یک ارائه عالی از مراقبت بهداشتی Mölnlycke در مورد “ساخت پرونده تجاری برای افزایش” توسط Mikael Björk – مدیر فناوری اطلاعات جهانی وجود داشت و او توضیح داد که آنها یک دوره بازپرداخت چشمگیر فقط 3 و نیم سال دارند.
اما یک چیز را همیشه ناامیدکننده میدانستم: محاسبات ROI فقط بر روی صرفهجوییهای سخت فناوری اطلاعات انجام میشد – در این مورد مزایای از کار انداختن سیستمهای قدیمیتر و مجوزهای مختلف است، زیرا سایر مزایای بالقوه خیلی “نرم” یا محاسبه آنها دشوار است.
اما در مورد مزایای کمتر ملموس – انعطاف پذیری، زمان سریعتر برای ارزش گذاری، بهبود تجربه کارمند و مشتری چطور؟ نادیده گرفتن این مزایای پلتفرم جدید تا حد زیادی ROI *واقعی* را دست کم می گیرد. هر بار که از مدیران ارشد فناوری اطلاعات میپرسم اگر آنها مجبور به بازگشت به روشهای قدیمی کار شوند، چه واکنشی نشان میدهند، میخندند و اعتراف میکنند که این امر کاملاً غیرقابل تصور است.
رد مزایای “نرم” فقط یک نقطه کور نیست. این یک سوء تفاهم اساسی از نقش فناوری در تجارت مدرن است. فناوری فقط یک مرکز هزینه نیست. وسیله ای برای خلق ارزش است. این در مورد کارهایی است که می توانید سریعتر، بهتر و در مقیاس انجام دهید – کارهایی که به طور منظم در یک صفحه گسترده قرار نمی گیرند، اما موفقیت را در محیط رقابتی امروز تعریف می کنند.
وقتی CIOها به فکر بازگشت به سیستمهای قدیمی میخندند، حقیقتی را تصدیق میکنند که صفحات گسترده ROI نادیده میگیرند: ارزش ناملموس پلتفرمهای مدرن غیرقابل جایگزین است. زمان آن فرا رسیده است که موارد کسب و کار خود را به گونه ای توسعه دهیم که طیف کاملی از تأثیر فناوری را منعکس کنیم، و با ترکیب موارد کمی و کیفی، تصویری واقعاً جامع از ROI ارائه دهیم.
آیا موافقید وقتی بسیاری از سازمانها میگویند که در پروژههایی مانند RISE با SAP “بازده بازگشت سرمایه” را نمیبینند، چه چیزی را از دست میدهم؟