برخی از جدیدترین و جالب ترین فرصت ها برای هوش مصنوعی در خدمات مالی است. بر اساس مطالعه مختصری که توسط Narrative Science انجام شده است، صنعت هنوز در روزهای اولیه پذیرش این فناوری است و تنها یک سوم از مدیران شرکت های مالی گزارش داده اند که کسب و کار آنها نوعی از هوش مصنوعی را پذیرفته است.
با این حال، بهره گیری از هوش مصنوعی بدون شک به کسب و کارهای آینده نگر کمک می کند تا در حال حاضر و آینده رقابتی تر بمانند. در اینجا پنج روشی که شرکت های خدمات مالی در حال حاضر از هوش مصنوعی استفاده می کنند آورده شده است:
1. مبارزه با تقلب
احراز هویت مشتریان و مبارزه با فعالیت های متقلبانه برای بانک ها و سایر موسسات مالی یک تجارت جدی و پرهزینه است. هوش مصنوعی وعده کمک به تسهیل این وظایف را از طریق برنامه های مختلف می دهد. به عنوان مثال، مسترکارت در پاییز گذشته اعلام کرد که از هوش مصنوعی نه تنها برای کاهش استفاده تقلبی از کارت های اعتباری، بلکه برای کاهش انکار نادرست استفاده می کند. این شرکت تخمین می زند که مورد دوم 13 برابر بیشتر از تقلب واقعی رخ می دهد و خاطرنشان می کند که هوش مصنوعی می تواند به کاهش خطر و بهبود تجربه کاربر کمک کند.
2. افزایش بهره وری
دنیای خدمات مالی مملو از وظایف بسیار تکراری و وابسته به داده است که به لطف هوش مصنوعی می توان آنها را خودکار کرد. طبق گزارش Narrative Science، 13 درصد از شرکت های خدمات مالی در حال حاضر از هوش مصنوعی برای بهبود بهره وری استفاده می کنند. شرکتهای مدیریت دارایی از فناوری برای تهیه صورتهای مالی برای مشتریان استفاده میکنند و زمان بیشتری را برای کارمندان میگذارند تا بر تفسیر عمیق تمرکز کنند. در مثالی دیگر، کسبوکارها از هوش مصنوعی برای پاسخگویی به سؤالات متداول مشتریان استفاده میکنند – باز هم، به کارمندان زمان میدهند تا روی پیشرفت کسبوکار واقعی کار کنند.
3. بهبود موفقیت سرمایه گذاری
صندوق های تامینی و سایر سرمایه گذاران نهادی که از رایانه برای انجام معاملات استفاده می کنند، مطمئنا چیز جدیدی نیست. اما با ظهور هوش مصنوعی، تعدادی از صندوقهای تامینی باهوش متوجه شدند که چگونه از این فناوری برای خودکارسازی کامل تمام تصمیمات تجاری خود استفاده کنند – بدون نیاز به نیروی انسانی. مقالهای اخیر در Wired نشان میدهد که چگونه برخی از صندوقها در حال بررسی این موضوع هستند که آیا هوش مصنوعی میتواند به تجزیه و تحلیل سریع حجم عظیم دادهها کمک کند، روندهای بازار را زودتر تشخیص دهد و انتخابهای سرمایهگذاری فعالانه انجام دهد. خطر متناقض؟ اگر کار کند، هر کسی در وال استریت می تواند از آن استفاده کند – مزیت آن را از بین می برد.
4. افزایش انطباق
بانک ها با کوهی از مقررات روبرو هستند و میلیاردها دلار برای اطمینان از رعایت آنها هزینه می کنند. پتانسیل هوش مصنوعی برای سادهسازی فعالیتهای انطباق و کاهش هزینههای انطباق، صنعت را هیجان زده کرده است. مدیر عامل یکی از شرکتهایی که بر روی انطباق با هوش مصنوعی متمرکز شده است، برآورد میکند که هوش مصنوعی میتواند هزینههای انطباق بانکهای بزرگ را تا یک سوم کاهش دهد. بانکها در حال حاضر از این فناوری به روشهای مختلفی استفاده میکنند، از جمله نظارت و شناسایی تغییرات نظارتی و تجزیه و تحلیل اسناد برای تعیین اینکه چه کسی و چه چیزی تحت تأثیر آنها قرار میگیرد.
5. بهبود خدمات به مشتریان
مانند سایر صنایع (خرده فروشی، ما به شما نگاه می کنیم)، به اصطلاح “چت بات ها” در خدمات مالی به طور فزاینده ای رایج می شوند. هوش مصنوعی کسبوکارها را قادر میسازد تا خدمات مشتری را بهبود بخشند، سریعتر به درخواستهای مشتری پاسخ دهند و در زمانی که مشکل نیاز به تعامل انسانی دارد، مشتریان را به سمت کارمندان هدایت کنند. شرکت مشاوره PwC همچنین پیشبینی میکند که به دلیل افزایش فشار قیمتگذاری بر کمیسیونها، صنعت برای ارائه مشاوره مدیریت ثروت بیشتر به مشاوران روبو متکی خواهد بود.
همه اینها هیجانانگیز هستند، و با این حال، در مورد اینکه چگونه هوش مصنوعی میتواند صنعت خدمات مالی را متحول کند، تنها نوک کوه یخ است. در همین حال، درباره اینکه چگونه محصولات رهبری فکری و هوش تجاری DOMO به شرکتهای مالی در صنعت رقابتی برتری میدهند، بیشتر بیاموزید.