شکی نیست که این یک نوع کاهش بسیار متفاوت است. باید دید چقدر طول خواهد کشید، چقدر عمیق خواهد بود و تاثیر کامل آن بر صنایع مختلف، کسب و کار و مشتریان ما چه خواهد بود. به عبارت ساده، واقعاً کتابی برای این سناریو وجود ندارد.
با این حال، هنگام صحبت با مشتریان و تحلیلگران، این چارچوب ساده گلدمن ساکس برای اینکه چگونه یک مدیر مالی می تواند در طول یک بحران رهبری و مدیریت کند، بسیار مفید است. من از این چارچوب برای ساختن استراتژی مالی Domo استفاده کردم و به طرق مختلف آن را در این پست بافته ام شما ممکن است بخواهید از آن استفاده کنید
1 – لحن را برای کسب و کار تنظیم کنید
هر کسب و کاری باید به لحنی که برای آنها مناسب است فکر کند. برای Domo، لحن، خوش بینی محدود است. ما خوشبین هستیم زیرا از کار از راه دور پشتیبانی می کنیم و نیاز به تیم های مدیریتی را برای داشتن داده های قدرتمند در دسترس خود می بینیم. در عین حال، همه ما باید برای بدترین شرایط آماده شویم. اگر برای بدترین شرایط آماده شویم و این اتفاق نیفتد، احتمالاً در وضعیت مالی بسیار بهتری هستیم و منابع لازم برای بهبود سریع را داریم.
2 – به روندهای کلان که باعث رکود می شوند رسیدگی کنید
یکی از چالشهای بزرگ این است که مشخص کنیم این کاهش چقدر بد یا چقدر ادامه خواهد داشت. از آنجایی که علت کاهش شیوع کووید-19 است، مدیران مالی باید نحوه توسعه آن را نظارت کنند.
برای کمک به این امر، Domo ردیاب کروناویروس را ایجاد کرده است که آماری در مورد همه چیز مرتبط با ویروس، مانند موارد تایید شده (هر 10 دقیقه به روز رسانی)، آزمایش و درمان، بیکاری و فاصله گذاری اجتماعی ارائه می دهد. این برنامه حتی پیشبینیهایی را در مورد چگونگی تأثیر اقدامات پیشگیرانه بر مواردی مانند منابع بیمارستانی ارائه میکند. این واقعاً یک چارچوب زمانی به من نمی دهد، اما می دانم که اگر اعداد در حال افزایش باشند، ما تا بازگشت به “کسب و کار مثل همیشه” فاصله زیادی داریم.
3- مشخص کنید کدام صنایع تحت تاثیر قرار خواهند گرفت
ضروری است که CFO ها تجزیه و تحلیل کنند و بفهمند چه کسانی بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند. یک شاخص خوب برای این اطلاعات، بررسی درصد شرکت هایی است که استخدام یا اخراج افراد را متوقف می کنند.
از دیدگاه مشتری، این به شما کمک می کند تا میزان قرار گرفتن در معرض این صنایع را تعیین کنید تا بتوانید سود و ریسک اعتباری خود را درک کنید. همچنین به شما کمک می کند تا حدی را تعیین کنید که باید کسب و کار خود را هدف قرار دهید و روی صنایع کمتر آسیب دیده تمرکز کنید.
4- ببینید آپلاین شما چقدر بد می شود
در مرحله بعد، باید بدانیم که این کاهش چه معنایی برای کسب و کار شما میتواند داشته باشد. برای Domo، ما تاثیر روی خط برتر خود را بر اساس دادههای رکود بزرگ سال 2008 مدلسازی کردیم. از مشاغل مشابه این ارقام قبل از بازگشت به بزرگی افت کلی رشد، نزدیک به 40 واحد، سه چهارم کاهش را نشان دادند.
من یک مدل پایه برای Domo ایجاد کردم که به ما امکان می دهد با توجه به محیط، یک مورد پایه جدید را فرض کنیم. اکنون به خاطر داشته باشید که در تجارت ما نیز جریان تجدیدی داریم که بسیار چسبنده تر است و در کوتاه مدت کمتر از تجارت جدید تحت تأثیر اقتصاد قرار می گیرد. در حالی که این مدل ناقص است، با در نظر گرفتن استراتژیهای جایگزین، به ایجاد یک خط پایه برای برنامهریزی مکالمات کمک میکند.
5- کسب و کار را با استفاده از سناریوهای مختلف مدلسازی کنید
با این به عنوان یک پس زمینه، ما به عنوان رهبران مالی باید کسب و کار را با استفاده از یکی از 9 سناریو ارائه شده در اینجا مدل سازی کنیم. آنها از یک “رکود طولانی مدت و عمیق” تا یک “رکود خانگی” متغیر هستند.
در Domo، ما بر اساس سناریوی «وضعیت موجود» مدل میکنیم، که فرض میکند کاهش تا پایان سال 2020 ادامه خواهد داشت، صنعت ما در کل عملکرد بهتری دارد، و شرکت موقعیت پیشرو خود را در صنعت حفظ میکند (اگرچه من معتقدم که در موقعیت بهتری نسبت به رقیب متوسط ما).
6 – سرعت زمان واقعی، حفظ مشتری و فروش فعلی مشتری را پیگیری کنید
یکی از مهمترین مجموعههای دادهای که من از آن استفاده میکنم، عملکرد کسبوکار جدید ما را در مقایسه با فصلهای قبلی اندازهگیری میکند. این به من ایده بسیار خوبی از نحوه عملکرد ما می دهد و اینکه آیا بسته شدن ها تحت تأثیر محیط کلان جدید قرار می گیرند یا خیر.
به جای تمرکز بر اهداف، باید بررسی کنیم که کسب و کار در مقایسه با یک سال قبل چگونه است. به عنوان مثال، اگر سه ماهه اول امسال از سه ماهه اول سال گذشته جلوتر باشد، به این معنی است که شما در حال رشد هستید. نکته کلیدی در مورد این اطلاعات این است که تقریباً در زمان واقعی است. حتی یک تأخیر 24 ساعته می تواند گران باشد اگر اوضاع شروع به بدتر شدن کند.
7 – جریان نقدی و موجودی نقدی را روزانه نظارت کنید اساس
بحرانی ترین معیار، پول است. پول نقد تقریباً برای هر صنعت پادشاه است. وقتی بدترین حدسهای خود را انجام میدهید، باید به نقدینگی موجود، جریان نقدی و نحوه بهینهسازی پول نقد در دوران رکود توجه کنید.
برای مرجع، کل پول نقد را علاوه بر فهرست پرداختهای خروجی در دسترس نگه میدارم. در طول یک رکود، ما باید به هر اقلام هزینه در P&L، از جمله مخارج سرمایه ای نگاه کنیم. امور مالی می تواند برای تعیین نحوه کنترل یا کاهش هزینه های تامین کننده با کسب و کار همکاری کند. ما شرایط و ضوابط را بررسی می کنیم و همچنین الزامات تأیید را برای هزینه های اختیاری اعمال می کنیم.
به بهترین ها امیدوار باشید، برای بدترین ها برنامه ریزی کنید
در نهایت، بسیاری از این توصیه ها به اتخاذ رویکردی محافظه کارانه با خوش بینی معتدل خلاصه می شود. هر شرکتی باید خود را با این واقعیت اقتصادی جدید تطبیق دهد – و مطمئناً هیچ رویکردی برای همه وجود ندارد.
اگر مایلید بیشتر در مورد این موضوع بشنوید، وبینار اخیر من را بررسی کنید که در آن به جزئیات بیشتری در مورد هر یک از این موارد ضروری می پردازم.