تعداد کمی از صنایع به اندازه بخش خرده فروشی از فناوری استفاده می کنند. ابزارهای روبهروی مصرفکننده، برنامههای کاربردی و شبکههای سریع اکنون تار و پود چگونگی حرکت کالاها و ارائه خدمات به مشتریان هستند. همانطور که رایانش ابری گسترش یافته است، خطر نیز افزایش یافته است. بنابراین، نوآوران خردهفروشی برای به دست آوردن دید بیشتر و به حداقل رساندن ریسک در حالی که از فناوری مناسب استفاده میکنند، چه میکنند؟
فناوری استراتژی های همه کانال را تسریع می کند.
Omnichannel، که هدف آن ایجاد یک تجربه خرید یکپارچه بدون توجه به محیط فیزیکی یا دیجیتالی است، با هوشمندتر و سریعتر شدن فناوری و شبکه ها در حال تبدیل شدن به یک امر عادی است. اما حتی با بهترین ابزارها، باز هم می تواند لغزنده باشد. از آنجایی که مشتریان کانال ها و راه های بیشتری برای تعامل دارند، ایجاد وفاداری دشوارتر می شود. PwC's Strategy و این سناریو را در یکی از ویژگی های اخیر در مورد اختلال در صنعت تشریح کرد.
«فروشگاه آجر و ملات دیگر وفاداری مصرف کننده را القا نمی کند. خردهفروشانی که تجربه یکپارچهتر و یکپارچهتر را بین فروشگاههای فیزیکی و آنلاین خود ارائه میکنند – با استفاده از رویکرد به اصطلاح omnichannel – نتایج بهتر اما ترکیبی دارند. به طور کلی، مردم نسبت به زمانی که مجبور بودند از تلفن استفاده کنند یا از فروشگاهی به فروشگاه دیگر سفر کنند، تمایل بیشتری به خرید در اطراف برای قیمت ها و خدمات بهتر در اینترنت دارند. مشتریان همچنین به احتمال زیاد به جای یک فروشگاه واحد، از چندین تامین کننده خرید می کنند و اگر حتی ناراضی باشند، به احتمال زیاد به تامین کنندگان جدید روی می آورند.
خبر خوب این است که ominichannel بالاخره تبدیل به کاتالیزوری برای متحد کردن ابزارها و پلتفرم هایی می شود که برای مدت طولانی از هم جدا شده اند. همه این یکپارچهسازیها همچنین دادههای بیشتری را برای کسبوکارها و در برخی موارد، دیدگاههای جدیدی از آن دادهها به ارمغان میآورد. اینجاست که نرم افزارهایی مانند Domo می توانند تفاوت واقعی ایجاد کنند. با فراهم کردن زمینه برای حجم زیادی از داده ها، مشخص می شود که چه کاری باید انجام شود، که زمان ورود به بازار را کاهش می دهد.
فروشگاه های مارک دار در حال کم کردن شکاف با تجارت الکترونیک هستند.
فراتر از omnichannel، ظهور گوشیهای هوشمند و تبلتها، زمین بازی را بین تجارت الکترونیک و تجارت الکترونیک هموار کرده است. تحقیقات دیلویت دیجیتال نشان می دهد که استفاده از دستگاه های دیجیتال سال به سال در حال رشد است.
و فقط تلفنهای هوشمند متصل نیستند، بلکه انواع دستگاهها و ماشینهای دیجیتال یکپارچه و هوشمند هستند که نه تنها اینترنت اشیا (IoT) را میسازند، بلکه پلتفرمها را قادر میسازند کارآمدتر و خودکارتر شوند.
شرکت مشاوره مک کینزی، اینترنت اشیا را به عنوان موج بزرگ فناوری بعدی برای خردهفروشی میبیند، که پس از بیست سال توسعه فناوری اطلاعات داغ است. اتوماسیونی که به خرده فروشی ارائه می کند، فرآیندهای دست و پا گیر و سیستم های سفت و سخت را حذف می کند. همانطور که نرم افزار بر این شکاف ها غلبه می کند، اینترنت اشیا راه های بیشتری برای ارتباط آسان با مشتریان ایجاد می کند. با این حال، چالش این است که پشتیبانی و وابستگی به شبکه های شخص ثالث و سایر برنامه های میزبانی شده افزایش می یابد.
محیط خرده فروشی در طول دو دهه گذشته به دلیل معرفی فناوری اطلاعات، از جمله افزایش خرید آنلاین، دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است.. اینترنت اشیا این پتانسیل را دارد که باعث اختلال بیشتر شوداما اینترنت اشیا همچنین میتواند به خردهفروشان ابزارهایی برای رقابت – و همزیستی – با دنیای خردهفروشی آنلاین بدهد، زیرا خرید «همهکانالی» تمایز بین فروشگاههای آنلاین و آفلاین را محو میکند. برای مثال، اینترنت اشیا میتواند هنگام ورود به فروشگاه، خریدار را به کالایی که به صورت آنلاین مشاهده کرده است هدایت کند و یک کوپن شخصی برای او بفرستد تا در همان روز خرید را در فروشگاه انجام دهد. فناوری اینترنت اشیا همچنین میتواند دادههایی را برای بهینهسازی طرحبندی فروشگاه، فعال کردن پرداخت کاملاً خودکار و اصلاح مدیریت موجودی فراهم کند.
همانطور که IoT وعده داده است تحول آفرین باشد، داشتن فرآیندهای مناسب برای دستیابی به داده های حیاتی همچنان در اولویت خواهد بود. این منطقه ای است که پلتفرم های مدیریت کسب و کار مانند Domo می توانند تأثیر واقعی داشته باشند – جایی که فرآیندهای جدید با ترکیب و تطبیق مجموعه داده های کلیدی هدایت می شوند. مک کینزی می نویسد که «استفاده از اینترنت اشیا در خرده فروشی نه تنها به توسعه فناوری (مثلاً حسگرهای ارزان تر)، بلکه به توسعه فرآیندهای تجاری جدید نیز بستگی دارد. سیستمهای اینترنت اشیا به فرمتهای فروشگاهی مدرن و سرمایهگذاری در سیستمهای داده و سیستمهای پرداخت الکترونیکی نیاز دارند.
خط پایانی: گاهی اوقات مهمترین دادهها این است که کسبوکارها از طریق @Domotalk #Domo نمیدانند که دارند
استراتژی های بازاریابی به همان سرعتی که تکنولوژی تغییر می کند.
مسلم است که نرم افزار همچنان بخش های بزرگی از محیط خرده فروشی را می خورد. اما به همان سرعتی که همه چیز پیش میرود، خردهفروشان هوشمند همیشه این ایده را دارند که چگونه همه چیز را متعادل کنند. یک دهه پیش، شخصی سازی بود. قبلاً بازاریابی یک به یک بود. استراتژی روز هر چه که باشد، یک نکته ثابت نحوه تعامل خواهد بود. پاتریک داد، رئیس زنجیره خردهفروشی جهانی نیلسن، اخیراً در مورد خریدار متصل نوشت و تعامل را به عنوان یک قطعه مهم از یک پازل پیچیده لمس کرد.
«در یک محیط کسبوکار پیچیدهتر، تعامل مهارت نوظهوری است که باید بر آن مسلط شد. خرده فروشان باید از یک رویکرد بازاریابی خطی به مدل مبادله ارزشی حرکت کنند که در آن مشتریان برای زمان و توجه خود از مزایای قابل لمس و شخصی برخوردار شوند. با متداول شدن خدمات مبتنی بر مکان، این امر حتی حیاتیتر میشود. مصرف کنندگان به سرعت بین پیام های بازاریابی که فقط در تلاش برای فروش هستند و ابزارهایی که در واقع به تلاش های خرید آنها کمک می کند، مانند ثبت سفارش پیشرفته یا ویژگی های تطبیق قیمت تلفن همراه، تمایز قائل می شوند. بنابراین، داشتن داراییها و بینشهای مناسب برای تقویت تعامل آگاه از زمینه ضروری است“
جمله آخر خیلی جالبه وقتی داد اشاره می کند “مشارکت متنی،این موضوع به آنچه برای مدت طولانی دست نیافتنی بوده است می پردازد: چه کسی به چه اطلاعاتی نیاز دارد و چرا؟ همانطور که فناوری ما به کاهش سیلوها، بهبود همکاری و اتصال ما به ماشینهایمان ادامه میدهد، ممکن است در نهایت به سمت راهحلهای واقعی و در عین حال راهحلهای کم خطرتر برویم.