وقتی در مورد اینکه چه چیزی یک شرکت را از نظر اقتصادی رقابتی می کند صحبت می کنیم، از صحبت در مورد اینکه کدام صنایع نوآورترین هستند اجتناب می کنیم.
در حالی که این بخش مهمی از بحث است، مارک مارو از مؤسسه بروکینگز معتقد است که به همان اندازه مهم است که بدانیم نوآورترین صنایع چه مشترکاتی دارند تا بتوانیم یاد بگیریم که چگونه موفقیت های آنها را تکرار کنیم.
بنابراین، مورو و همکارانش پروژهای را آغاز کردند تا چند ویژگی ساده را که با نوآوری مرتبط است شناسایی کنند و به آنچه که آنها به عنوان «ابربخش» از شرکتهای نوآور توصیف میکنند، برسند که میتواند درسهای ارزشمندی برای شرکتهای دیگر ارائه دهد.
فوریه گذشته، بروکینگز تحقیقات پیشگامانه خود را در گزارشی 88 صفحه ای منتشر کرد. مورو و همکارانش ابربخش شرکتهای نوآورانه خود را بررسی کردند و چیز عجیبی پیدا کردند: سه منطقه از 15 کلان شهر با بیشترین تمرکز کارمندان در این بخش در یوتا واقع شدهاند.
مورو گفت: “ما توجه زیادی به یوتا نداریم و یوتا بدیهی است که به تجارت خود پایبند است.” به نظر میرسد که آنها مانند متروهایی نیستند که در آنجا فروخته میشوند، و با این حال به نظر میرسد که اجرا میکنند.»
در حالی که مورو و همکارانش از این یافته ها شوکه شده بودند، شرکت های یوتا نباید خیلی تعجب کنند. از این گذشته، بر اساس گزارش شرکت، یوتا در سال 2014 از نظر میانگین ارزش دلاری در رتبه اول قرار گرفت، پیش از سیلیکون ولی و نیویورک.
جالب اینجاست که بیشتر اشتغال در بخش فوقالعاده یوتا از طریق استارتآپهای تک شاخ – مانند Domo و Qualtrics – و همچنین شرکتهای تاسیس شده که دفاتر خود را در این ایالت افتتاح کردهاند، میآید. تعداد یونیکورنهای یوتا، استارتآپهایی با ارزش ۱ میلیارد دلار یا بیشتر، در سال گذشته به ۵ نفر رسید. با توجه به اینکه فوربس در سال 2015 تاکنون تنها 80 تک شاخ وجود داشته است، بسیار زیاد است.
در سال 2014، شرکت های یوتا نزدیک به 1 میلیارد دلار جمع آوری کردند که بیشترین میزان در تاریخ ایالت است. امسال، این شرکتها با جذب بیش از 500 میلیون دلار در مسیر پیشی گرفتن از این تعداد هستند. بر اساس گزارش CB Insights، در حالی که همسایه های کلرادو و آریزونا اغلب به عنوان مراکز استارت آپی در نظر گرفته می شوند، یوتا سال گذشته از آنها پیشی گرفت.
مبالغ کلان هر معامله که یوتا می بیند تا حدی اتفاق می افتد زیرا تا زمانی که شرکت ها آنها را دریافت می کنند، درآمد، محصولات اثبات شده و پایگاه کارمند بزرگی دارند.
به عنوان مثال، Qualtrics قبل از اینکه پول نقد بگیرد، 48 میلیون دلار درآمد و 300 کارمند داشت. Pluralsight در سال 2012 قبل از دریافت اولین دور بودجه خود در سال 2013، 16 میلیون دلار درآمد داشت. اخیراً، Domo بزرگترین راند تک در تاریخ یوتا را با 200 میلیون دلار سری D افزایش داد.
تاریخچه مختصری از فناوری در یوتا
همانطور که یکی از نویسندگان اشاره کرد، درست همانطور که اینتل و سایر سازندگان نیمه هادی به ایجاد سیلیکون ولی کمک کردند، شرکت نرم افزاری Novell که در دهه 1970 در پروو تأسیس شد، راه را برای سایر شرکت های فناوری یوتا هموار کرد.
منطقه واساچ یوتا، که شامل مناطق شهری پروو، سالت لیک سیتی و اوگدن است، هشتاد درصد از جمعیت یوتا را در خود جای داده است. شرکت هایی مانند eBay، EMC و Edwards Lifesciences توسط املاک ارزان قیمت و نیروی کار تحصیلکرده به ایالت کشیده شدند و صدها نفر را در منطقه استخدام کردند.
اخیراً، سرمایه گذاران خطرپذیر مقدار زیادی پول را به شرکت هایی در یوتا ریخته اند. Omniture در سال 2009 شروع شد، زمانی که شرکت تجزیه و تحلیل وب به قیمت 1.8 میلیارد دلار به Adobe فروخت. غول اتوماسیون خانگی Vivint توسط بلکستون به مبلغ 2 میلیارد دلار در سال 2012 خریداری شد که بزرگترین خروجی در تاریخ یوتا محسوب می شود.
این ایالت در نیمه اول سال 2014 ششمین مقصد محبوب برای تامین مالی سرمایه گذاری خطرپذیر بود. آن سال بود که Qualtrics و Pluralsight به مرز 1 میلیارد دلار رسیدند. InsideSales و Domo در سال 2015 به باشگاه میلیارد دلاری پیوستند.
خوب، آنها چگونه این کار را انجام می دهند؟ خارجی ها به چندین دلیل برای موفقیت شرکت های یوتا اشاره کرده اند، از جمله تمایل فرهنگی برای فروش و کارآفرینی. مقاله اخیر نیویورکر چندین شرایط مشترک یوتا را با سایر مناطقی که شرکتهای ابربخشی دارند شناسایی کرده است، از جمله:
1. دانشگاه هایی که از دانشجویان STEM فارغ التحصیل می شوند
با توجه به اینکه دانشگاه بریگهام یانگ، دانشگاه یوتا و دانشگاه یوتا ولی همگی رشته های علوم و مهندسی تولید می کنند، شرکت های محلی دارای استعداد قوی هستند که می توانند از آن استخدام کنند. این دانشگاه ها همچنین تعداد زیادی استارت آپ و کارآفرین ایجاد کرده اند.
یکی از راههای کلیدی یوتا برای تکرار موفقیت سیلیکون ولی، ایجاد نیروی کار STEM از طریق دانشگاههای خوب و برنامههای آموزشی شرکتی است.
2. سیاست ها و زیرساخت هایی که کسب و کار را جذب می کند
یوتا تخفیف های مالیاتی سخاوتمندانه ای برای شرکت ها ارائه می دهد که شرکت هایی مانند eBay را به این ایالت جذب کرده است. علاوه بر این، دولت یوتا دارای یک سیستم راه آهن سبک است که شهرهای بزرگ این ایالت را به یکدیگر متصل می کند. چند سال پیش، یوتا تصمیم گرفت سیستم ریلی خود را به سمت جنوب گسترش دهد تا هجوم مشاغل و ساکنان را در خود جای دهد.
3. روابط نزدیک بین شرکت های محلی
بسیاری از مشاغل یوتا محلی هستند و جمعیت این ایالت کوچک و پرجمعیت است، بنابراین کسب و کارها به خوبی یکدیگر را می شناسند. همکاری بین این شرکتهای فناوری یک اکوسیستم محلی ایجاد کرده است که نوآوری و رشد را در منطقه تقویت کرده است. علاوه بر این، دولت های محلی و ایالتی یوتا برای تسهیل روابط قوی بین شرکت های محلی تلاش کرده اند.
دلایل زیادی وجود دارد که Domo افتخار می کند که ایالت زنبور عسل را خانه می خواند. به عنوان مثال، تعادل کار و زندگی در ایالت بی نظیر است. شرکت های یوتا توجه کامل سیلیکون ولی را دارند و خود را برای موفقیت مستمر در آینده قرار می دهند.