در حالی که هوش مصنوعی هنوز یک کار در حال پیشرفت است، فرصت بزرگی را برای CIO ها ایجاد می کند تا روشی را که سازمان ها در مورد نقش CIO فکر می کنند دوباره ابداع کنند.
اینکه بگوییم کار یک CIO دشوار است، دست کم گرفتن ناخالصی است. انجام وظایف معمول فناوری اطلاعات و اجرای نوآوری های پیشرفته منجر به ایجاد تعادل دشوار می شود. به این واقعیت اضافه کنید که اکنون هر CIO در جهان برای ایجاد یک استراتژی هوش مصنوعی که بازی را تغییر میدهد تحت فشار است، و به نظر میرسد دستوری برای انحراف شغلی خواهید داشت.
اما من معتقدم هوش مصنوعی متفاوت است – و فرصت بزرگی را برای CIO ها فراهم می کند تا روشی را که سازمان ها در مورد نقش خود فکر می کنند، دوباره ابداع کنند.
هوش مصنوعی – و بهویژه یادگیری عمیق – به لطف دادههای بیشتر، قدرت محاسباتی بیشتر و الگوریتمهای بسیار بهبود یافته که به سرعت از دانشگاه به شرکتها در حال حرکت هستند، به نقطه اوج رسیده است. به گفته IDC، سرمایهگذاری در قابلیتهای هوش مصنوعی نیز در حال افزایش است و انتظار میرود هزینههای جهانی از 24 میلیارد دلار در سال 2018 به بیش از 77 میلیارد دلار در سال 2022 افزایش یابد.
اما با هر موجی از فناوری یک منحنی یادگیری وجود دارد. بنابراین CIO هوشمند باید از کجا شروع کند؟
دریابید که هوش مصنوعی چگونه متفاوت است
مهمترین نکته ای که یک CIO باید درک کند این است که هوش مصنوعی فقط یک فناوری تاکتیکی دیگر نیست (مثلاً ابزارهای اشتراک گذاری فایل یا نظرسنجی). این یک فناوری استراتژیک است که نه تنها می تواند عملیات موجود را بهبود بخشد، بلکه می تواند خطوط تجاری جدیدی را نیز باز کند.
برخلاف سایر الگوریتمهای یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی جانوری گرسنه است که به مقادیر عظیمی از اطلاعات برچسبگذاری شده نیاز دارد. در عوض، بهترین هوش مصنوعی پیشبینیهای بهتر و ارزانتری را ارائه میکند که میتواند کسبوکار شما را در جهتهای شگفتانگیز حرکت دهد.
در این مرحله، فکر کردن به هوش مصنوعی به عنوان نوشدارویی برای هر چیزی که سازمان شما را آزار می دهد، آسان است. اما این یک اشتباه است زیرا هوش مصنوعی همچنین می تواند نقاط ضعف پنهان شما را آشکار کند و چند مورد جدید ایجاد کند.
هوش مصنوعی از یک جهت مهم با الگوریتمهای یادگیری ماشین سنتیتر متفاوت است: بیرحمانه تمام دادهها را غربال میکند و به مرتبطترین جنبهها وزن میدهد. اگرچه این قدرتمند است، اما میتواند ناهنجاریهای نامرئی را در دادههای شما آشکار کند که میتواند تیمهای شما را گمراه کند و بهطور غیرمنصفانه علیه مشتریان شما تبعیض ایجاد کند.
آسان شروع کنید، سریع برنده شوید
با توجه به فشارهایی که مدیران ارشد فناوری با آن مواجه هستند، شروع یک پروژه جامع هوش مصنوعی وسوسه انگیز است. اما برای بسیاری، باید از آن اجتناب کرد.
از آنجایی که هوش مصنوعی خود در حال تکامل است، رویکرد شما باید به جای آن بر آزمایش و یادگیری تمرکز کند. این به شما امکان می دهد درک رو به رشد خود از قابلیت های هوش مصنوعی را با نیازهای کسب و کار خود هماهنگ کنید. اگر این مسیر را دنبال کنید، کنترل بهتری بر دامنه و نتایج سرمایه گذاری های هوش مصنوعی خود خواهید داشت.
بهترین راه برای شروع، هدف قرار دادن فرصت هایی است که برای بهینه سازی آماده هستند. اولین پروژه های هوش مصنوعی شما بهترین شانس موفقیت را خواهند داشت اگر/زمانی که:
- با مشکلات کوچک با ROI بالا آزمایش کنید
- با کتابخانه های نرم افزاری موجود مانند Tensorflow (Google) و PyTorch (فیس بوک) – یا یک پلت فرم مدیریت داده قوی مانند Domo که هوش مصنوعی در آن تعبیه شده است – به جای ساختن مدل خود شروع کنید.
- از بهترین داده های موجود، معتبر و با کیفیت بالا استفاده کنید
- هوش مصنوعی را در یک فرآیند تجاری موجود ادغام کنید که در آن اختلال حداقل خواهد بود
- با خودکارسازی راه حل های کاملاً تعریف شده و بسیار تکرارپذیر بر بهره وری تمرکز کنید
میتوانید به دیگران در سازمانتان کمک کنید تا با بردهای سریع، ارزش بیشتری از دادههایشان کسب کنند. و ایجاد اعتماد منجر به پروژه های بزرگتر و دیده شدن بیشتر می شود.
مثل یک مدیر عامل فکر کنید
همانطور که در بالا ذکر شد، هوش مصنوعی یک ابزار استراتژیک است. به این ترتیب، نیاز به تفکر استراتژیک دارد. با شروع به افزایش آرزوها، مسیر پذیرش بیشتر هوش مصنوعی مملو از چالشها خواهد بود. مدیر فناوری اطلاعات که می تواند مانند یک مدیر عامل فکر کند، در درک و رسیدگی به استراتژی های ناسازگار بخش، تغییر اولویت ها و سیاست هایی که مانع از همکاری می شود، فعال خواهد بود.
یکی از راههای فراتر رفتن از اختلافات و شکهای اجتنابناپذیر، نشان دادن تمرکز تزلزلناپذیر بر یافتن راههای جدید برای بهبود و حمایت از کسبوکار است. اینجاست که درک مدیر عاملی از تجارت بسیار مهم است. شما باید هوش مصنوعی را بهعنوان پاسخی بالقوه برای پرسشهای کسبوکار در بخشهای مختلف ارائه دهید.
با فکر کردن به فرمول “اگر ما می توانیم A، پس ما می توانیم B” به دیدن پتانسیل کمک می کند. برای مثال، اگر در بخش خدمات مشتری هستید، میتوانید بگویید: «اگر بتوانیم ایمیلهای مشتریان را بر اساس احساسات مرتب کنیم، میتوانیم با رسیدگی سریعتر به مشکلات مشتریان را خوشحالتر کنیم، اگر در حال فروش هستید، میتوانید بگویید: اگر بتوانیم سرنخ های بهتری به دست آوریم، می توانیم تیم فروش خود را کارآمدتر کنیم.”
با تمرکز بر راه حل ها، می توانید دوباره کشف کنید که رهبران دیگر سازمان در مورد شما چگونه فکر می کنند. با هوش مصنوعی، می توانید علاوه بر هر منبع داده ای (بازاریابی، فروش، عملیات، امور مالی و غیره) در شرکت، ارزش ارائه دهید.
خوب، هوشمندانه به هوش مصنوعی نزدیک شوید
متفکر بزرگ هوش مصنوعی، جی سی آر لیکلیدر، چندین دهه پیش فرمولی را برای همکاری انسان و ماشین ارائه کرد که به روش های جالبی در همه چیز از مسابقات شطرنج گرفته تا استارتاپ های جدید به کار گرفته شد:
انسان میانه + ماشین + فرآیند جدید > مرد هوشمند + ماشین + فرآیند قدیمی
این فرمول نشاندهنده انحراف از ذهنیت «آسان شروع کنید، سریع برنده شوید» را به یک روش مهم نشان میدهد: شما باید به طور فعال فرآیندهای کسبوکار جدیدی را توسعه دهید – و فرآیندهایی که شامل واگذاری وظایف بر اساس نقاط قوت است. ماشینها وظایف روتین را انجام میدهند و راه را برای انسانها هموار میکنند تا بینشهای بیشتری را کشف کنند و تصمیمهای بهتری بگیرند.
به عنوان یک CIO، ممکن است کنترل کاملی بر همه اینها نداشته باشید، اما مطمئناً می توانید به حمایت و انتقال ایده بزرگ کمک کنید.
موج هوش مصنوعی را در آغوش بگیرید
صنعت فناوری تاریخچه ای طولانی دارد که کلمات کلیدی در ماهیتابه ظاهر می شوند و به جایی نمی رسند. هوش مصنوعی یکی از آنها نیست. آخرین نفری نباشید که وارد عمل شده و آنچه را که هوش مصنوعی میتواند برای سازمان شما انجام دهد، بپذیرد. در عوض، مطمئن شوید که انتظارات شرکت خود را از ارزشی که هوش مصنوعی میتواند ارائه دهد، مدیریت کنید. با اتخاذ یک رویکرد استراتژیک به این موج جدید، می توانید سرمایه گذاری های خود را مدیریت کنید و در عین حال از قدرت چیزهای بزرگ بعدی بهره مند شوید.