من اخیراً این فرصت را پیدا کردم که یک جلسه بررسی هوش مصنوعی برای گروهی از متخصصان تدارکات انجام دهم، بنابراین در اینجا چند فکر در مورد برخی از موضوعاتی که پوشش دادیم وجود دارد.
اول اینکه منبع یابی سخت است! معاوضه های زیادی وجود دارد – بین قیمت و کیفیت. سرعت و دقت، منابع محلی و کارایی جهانی؛ و بین روابط تامین کننده و مناقصه رقابتی. خبر خوب این است که هوش مصنوعی می تواند کمک کند.
هوش مصنوعی برای تدارکات عمومی چیز جدیدی نیست. در دهه گذشته، قابلیتهای تطبیق الگوی یادگیری ماشین به آرامی و پیوسته برای کمک به سازمانها در خودکارسازی و بهینهسازی تصمیمهای خرید به کار گرفته شدهاند. برای مثال، پلتفرمهای تحویل پیشرفته امروزی میتوانند راهنمای هوشمند و عملکرد جستجوی پیشبینیکننده را در اختیار خریداران قرار دهند و مواردی را بر اساس ترکیبی بهینه از اولویتهای قبلی و راهنماییهای شرکتی توصیه کنند. یادگیری ماشینی همچنین میتواند با خواندن خودکار ارقام کلیدی از عکسها یا اسکنهای صورتحساب و سپس بررسی این ادعاها برای مطابقت و تقلب، ادعاهای هزینه را افزایش دهد.
ورود قابلیتهای جدید هوش مصنوعی مولد – توانایی ایجاد نمونههای جدید از چیزی بر اساس نمونههای موجود – اکنون محیطی را که ممکن است گسترش میدهد.
در نمایشنامهای در مورد حروف اول هوش مصنوعی، مزایای آن را در سه دسته توضیح خواهم داد: فناوری جدید به متخصصان تدارکات اجازه میدهد تا هوشمندانه خرید کنند، سرمایهگذاری دقیقتری انجام دهند و پیشرفتها را برای آینده تسریع بخشند.
هوشمندانه خرید کنید
هوش مصنوعی مولد به شما کمک می کند پتانسیل هزینه های خود را باز کنید. شما همیشه سعی می کنید با منابع کمتر کارهای بیشتری انجام دهید. هوش مصنوعی مولد با بر عهده گرفتن وظایف دنیوی و دستی، دامنه اتوماسیون را گسترش می دهد و کارایی را به روش های جدید افزایش می دهد – به شما امکان می دهد بیشتر روی فعالیت های استراتژیک تمرکز کنید.
هوش مصنوعی مولد می تواند تقریباً تمام فرآیندهای مربوط به ایجاد و تجزیه و تحلیل متن را بهبود بخشد، از جمله ایجاد گزارش های شغلی، تجزیه و تحلیل قراردادها، و ایجاد و ترجمه شرح شغل. این می تواند به طور هوشمند جزئیات رسیدها را ارائه کند و به مسافران کمک کند تا هزینه های سفر آینده خود را بهتر پیش بینی کنند.
رابطهای چت بات جدید سیستمهای تدارکات را برای خریداران و مدیران آسانتر و آسانتر میکنند. به ویژه، با کمک به کاربران نادر در جهتیابی موفقیتآمیز فرآیندهای سفارشدهی پیچیده، موانع پذیرش و استفاده را کاهش میدهد.
سرمایه گذاری های روشنگر
کارایی کافی نیست. سازمان های خرید می دانند که نقش آنها به حداکثر رساندن ارزش است، نه صرفاً کاهش هزینه ها. درک و حمایت از نیازهای واقعی کسب و کار نیاز به نکات ظریف و تخصص دارد. هوش مصنوعی مولد میتواند در بحثهای پیچیده با تامینکنندگان و ذینفعان داخلی کسبوکار به اطلاعرسانی مبادلات صحیح کمک کند.
هوش مصنوعی مولد می تواند ارتباطات و بینش تامین کننده و خریدار را غنی کند، فرآیندهای معمول را خودکار کند و آگاهی بازار را افزایش دهد. میتواند به شناسایی مشکلات احتمالی انگیزه، خلاصه کردن خطاهای رایج، غنیسازی پاسخهای فروشنده، جمعآوری دادههای بازار، و ایجاد توضیحات کاتالوگ برای فروشندگان کمک کند.
تسریع بهبودها
بخشهای تدارکات باید نقشی پیشرو در کمک به سازمانها برای سازگاری با آینده ایفا کنند، نه اینکه فقط به گذشته نگاه کنند. در محیط هایی که به سرعت در حال تغییر هستند، آنها می توانند به ایجاد محصولات و خدمات آینده و افزایش ارزش تجاری کمک کنند.
به طور خاص، الزامات تجاری نوظهور مانند پایداری، اهدافی دارند که تعیین کمیت آنها دشوار است و دستیابی به آنها حتی دشوارتر است. هوش مصنوعی مولد میتواند توصیههای عملی، از جمله توانایی تجزیه و تحلیل و شبیهسازی انتشار کربن Scope 3 را حتی قبل از در دسترس بودن دادههای واضح ارائه کند، و ایجاد کارت امتیازی ESG را برای تامینکنندگان بهطور خودکار انجام دهد.
فرهنگ نه تکنولوژی
وقتی نوبت به پذیرش این قابلیتهای جدید هوش مصنوعی در سازمان شما میرسد، بزرگترین موانع تکنولوژیکی نیستند.
آیا میدانستید قبل از اینکه چرخها را روی چمدان بگذاریم، مردی را روی ماه گذاشتیم؟ به نظر دور از ذهن است، اما حقیقت دارد. باز آلدرین اولین گام های خود را در سال 1969 برداشت، اما اولین حق ثبت اختراع برای چمدان های چرخدار تا سال 1972 بود. و سپس پانزده سال دیگر طول کشید تا کسی به ایده دستگیره تلسکوپی رسید، و پانزده سال دیگر برای اختراع کیسه های اسپینر مدرن!
چرا اینقدر طول کشید؟ واضح است که موضوع تکنولوژی نیست، بلکه مربوط به فرهنگ است. در دهه 1960، مردان اکثریت مسافران تجاری را تشکیل می دادند و حمل کیف های شخصی مردانه تلقی می شد. و اگر نمی خواهید، در هر فرودگاه و ایستگاه قطار باربرهای زیادی وجود داشت. در طول دههها، کل سیستم به آرامی با واقعیت جدید سازگار شده است، با مسافران متنوعتر، ماشینهای حمل بار جدید که چرخها را از چمدانهای جدید جدا نمیکنند، و سالنهای فرودگاه صافتر.
اکنون زمان بسیار خوبی برای بازنگری در فرآیندهای تدارکات در پرتو هوش مصنوعی است. برخی از فعالیت های منبع یابی شما احتمالا قدیمی هستند و باید به الگوریتم ها سپرده شوند. اما مناطق دیگر را می توان سوپرشارژ کرد که به شما امکان می دهد ده یا صد برابر کارآمدتر باشید.
ترفند، البته، این است که بفهمیم چه چیزی در یک حوزه فناوری است که با سرعت سرگیجهآوری تغییر میکند. این ابتدا مستلزم یادگیری است: قابلیتهای فناوریهای جدید هوش مصنوعی مولد اغلب از هر دو جنبه مثبت و منفی شگفتانگیز هستند. نکته کلیدی این است که در نقش های روزمره خود غوطه ور شوید و آنها را امتحان کنید تا به مناطقی که می توانند بیشترین ارزش را دارند، احساس کنید.
گام بعدی همکاری است – کار با تامین کنندگان، ذینفعان کسب و کار و تامین کنندگان استراتژیک بر روی برنامه های درست برای آینده ای با هوش مصنوعی.