/ تحلیلی از خود خدمتی و توهم خودکفایی (بخش دوم)
|
|
|
در بسیاری از سازمانها، تیمهای تجاری مجبور به ایجاد تیمهای IT سایهای برای مالکیت و مدیریت تجزیه و تحلیل سلفسرویس شدهاند، زیرا تیمهای فناوری اطلاعات سازمانی آنها نمیتوانند یا مایل به پذیرش آن نیستند. در شرکتهای دیگر، تیمهای پیشرفتهتر فناوری اطلاعات توانستهاند با کسبوکار شریک شوند و با موفقیت از رویکرد سنتی BI به مدل جدید سلف سرویس منتقل شوند. چه یک کسبوکار یا یک تیم فناوری اطلاعات صاحب پلتفرم سلفسرویس BI باشد، میخواهم سه عامل موفقیت برای شرکتهایی را که از پلتفرمهای سلفسرویس BI استفاده میکنند، برجسته کنم:
- آموزش مهم تر می شود، نه کمتر. تجزیه و تحلیل سلف سرویس به طور جادویی همه کارمندان شما را به دانشمندان داده «شهروند» تبدیل نمی کند. همچنین یادگیری صرفاً به این دلیل که ابزارها بصری تر و استفاده آسان تر هستند ناپدید نمی شود. زمان کمتری را می توان صرف یادگیری نحوه استفاده از ویژگی های محصول کرد و زمان بیشتری را می توان صرف یادگیری نحوه تفسیر و تجزیه و تحلیل صحیح داده ها کرد (به عنوان مثال، علیت در مقابل همبستگی). در واقع، ممکن است مفید باشد که به یک مسئولیت یادگیری بیشتر به عنوان یک فرصت یادگیری نگاه کنیم.
- جامعه مقیاس بزرگتر را تسهیل می کند. از آنجایی که افراد بیشتری به یک پلتفرم BI سلف سرویس دسترسی پیدا می کنند، ممکن است برای تیمی که ابزار شما را اجرا می کند، در همه جا حضور داشته باشد و به سؤالات همه پاسخ دهد. در نهایت، آنها می توانند به مانعی تبدیل شوند که مانع پذیرش مصرف کننده می شود. یک جامعه کاربری قوی با ایجاد یک انجمن که در آن کاربران می توانند ایده ها را به اشتراک بگذارند، سؤال بپرسند، همکاری کنند و از یکدیگر بیاموزند، بار پشتیبانی را بر تیم BI کاهش می دهد. تفاوت زیادی بین داشتن 100 کاربر با دسترسی اختصاص داده شده به ابزار سلف سرویس BI شما و ایجاد یک جامعه کاربری حول ابزار تجزیه و تحلیل شما با 100 عضو که از یکدیگر پشتیبانی می کنند وجود دارد.
- مدیریت از بین نمی رود. کلمه G بیش از حد محبوب یا جذاب نیست، اما به همان اندازه که برای BI سنتی مهم بود، برای سلف سرویس BI اهمیت دارد. همانطور که یکی از مدیران تجزیه و تحلیل به من گفت:[Self-service analytics] اگر فرآیندهای زیربنایی وجود نداشته باشند، فقط یک آشفتگی زیباتر ایجاد می کند، اما تفاوت اصلی، تعادل بهتر بین کنترل و انعطاف پذیری است. کنترل بیش از حد می تواند خفه کننده باشد، در حالی که انعطاف پذیری بیش از حد می تواند بی پروا باشد. شما میخواهید که ابزار سلفسرویس شما دادههای قابل اعتماد و ثابتی را ارائه دهد که برای کاربران تجاری مرتبط و قابل دسترسی باشد.
راه حل های BI و تجزیه و تحلیل با قرار دادن بینش های معنادار در دست کسانی که می توانند بر اساس آنها عمل کنند – افراد تجاری – ارزش ایجاد می کنند. همانطور که ما از رویکرد فناوری اطلاعات به یک مدل سلف سرویس تکامل مییابیم، جریان اطلاعات گسترش مییابد و فرصتهای بیشتری را برای ایجاد ارزش تجاری از سیستمهای تحلیلی باز میکند.
با این حال، پس از اجرای یک ابزار سلف سرویس، دکمه «خلبان خودکار» برای فشار دادن وجود ندارد – کسی باید آن را در طول زمان مالک و مدیریت کند. «سلف سرویس» را با «خودکفایی» اشتباه نگیرید وگرنه از بازگشت سرمایه BI سلف سرویس خود ناامید خواهید شد.
** این مقاله در ابتدا در 15 نوامبر 2016 در Forbes.com منتشر شد
|