منظور از مدیر مالی در سال 2019 چیست؟ چیزی بسیار متفاوت از حتی چند سال پیش، مطمئناً.
به گفته مککینزی، تعداد مدیران مالی که بر فعالیتهای دیجیتالی شرکتشان نظارت میکنند طی دو سال دو برابر شده است و به طور فزایندهای از آنها خواسته میشود تا مشکلات تجاری خارج از عملکرد مالی سنتی را حل کنند.
من مطمئناً می توانم آن را تأیید کنم. در واقع، مدیران مالی امروزی بیش از حسابدارانی هستند که آنچه را که در جریان است گزارش می دهند. همانطور که نقش به تدریج تکامل می یابد، مسئولیت های آنها تغییر می کند. و استفاده از داده ها بخشی جدایی ناپذیر است.
به عبارت دیگر، رویکرد قدیمی دیگر این کار را نمی کند. مدیران مالی امروزی هم به عنوان عوامل تغییر و هم به عنوان منابع مزیت رقابتی عمل می کنند. و این کار را با انجام چهار نقش زیر انجام می دهند.
1 – استراتژیست
مدیر مالی مسئول برنامه مالی و اتفاقاتی که برای پیشبرد کسب و کار رخ می دهد، از جمله تحت کنترل نگه داشتن همه چیز است. مانند هر استراتژیست خوب، آنها باید بدانند که چه چیزی در برنامه آینده وجود دارد – پیش بینی دقیق و ارزیابی سلامت کسب و کار. ایجاد یک استراتژی با دید کمی نسبت به پیشرفت واقعی شما چالش برانگیز است، به همین دلیل است که دسترسی به داده های دقیق یک عنصر حیاتی برای موفقیت یک مدیر مالی است.
2 – مباشر
مدیر مالی امروز باید کسی باشد که از طرف شخص دیگری از دارایی ها مراقبت و مدیریت کند – و این کار را به خوبی انجام می دهد. به عنوان بخشی از این، مدیر مالی باید از جزئیات کامل دارایی هایی که در اختیار دارد و اینکه آیا آنها به عنوان نگهبان کار خوبی انجام می دهند، بداند.
3 – کاتالیزور
مدیران مالی اکنون باید از خود بپرسند: “چگونه عملکرد شرکت را تسریع کنم تا نتایج و حاشیه های بالاتری را به همراه داشته باشم؟” به دیگران توصیه کنید که تغییر ایجاد کنند.
4 – اپراتور
علاوه بر این، مدیر مالی امروزی باید در واقع جنبه مالی کسب و کار را مدیریت کند و بتواند کارها را انجام دهد. همه اینها باید قابل ردیابی باشند، زیرا گزارشگری مالی شاید مهمترین آنها باشد. اشتباه گرفتن می تواند عواقب بدی داشته باشد.
تفاوت در داده ها
بسیاری از مدیران مالی به سادگی دانش لازم برای اداره یک کسب و کار را ندارند. دادهها ممکن است در سیستم باشند، اما در صورت نیاز بهعنوان بینش، خارج از دادههای مالی اساسی، بهراحتی در دسترس نباشند.
مدیر مالی مدرن بودن به معنای داده محور بودن است. این بدان معنی است که تصمیمات بر اساس اطلاعات و حقایق است، نه شهود یا دانش گذشته. و کار می کند؛ کسب و کارهایی که از ابزارهای دیجیتال برای هدایت داده ها بیش از دو برابر سود خود استفاده می کنند.
یکی از مشکلات بزرگ پیشرفت داده ها این است که گم شدن در مکانیک بسیار آسان است. اکثر مردم با داده ها شروع می کنند و ادامه می دهند، اما این رویکرد سنتی دلیل شکست ۸۰ درصد پروژه های کلان داده است.
در عوض، ضروری است که با آنچه که راه حل در واقع وجود دارد شروع کنید. به عنوان مثال، سؤالات کسب و کار را که باید به آنها پاسخ داده شود، درک کنید – مانند مدت زمان لازم برای ارسال یک محصول یا تعداد محصولات بازگردانده شده است. با فکر کردن به سوالاتی که باید به آنها پاسخ داده شود، می توان به چگونگی بدست آوردن معیارها فکر کرد.
چالشهایی پیش روی مدیر مالی مدرن وجود دارد، اما رویکرد صحیح میتواند منجر به موفقیت شود. من مجموعهای از سؤالات تجاری در داشبورد Domo خود دارم که عملکرد را در سراسر سازمان هدایت میکند و به همه امکان میدهد عملکرد خود را ببینند و شکافها را برطرف کنند. اطلاعات در اختیار هیئت مدیره و حتی سرمایه گذاران است. حمایت از چهار نقش کلیدی با رویکرد داده محور، مدیر مالی مدرن را به سمت موفقیت سوق می دهد و یک مزیت قوی برای مدیر مالی و سازمان آنها ایجاد می کند.