لوکاس جانسون هنگام صحبت در مورد تأثیر داده های خوب بر سازمان بازاریابی او روشن می شود. جانسون معاون بازاریابی جهانی زیپو است، اما او با تیمش شوخی میکند که واقعاً کار زیادی انجام نمیدهد – او فقط یک کاتالیزور برای موفقیت آنها است. با این حال، صندوق ورودی مملو از او، و همچنین دستاوردهای او در سه سال گذشته، استدلال می کند.
پس از اجرای یک راهحل جدید داده، بینشهای بهراحتی در دسترس به جانسون و تیمش کمک کرد تا منابع خود را به مؤثرترین کانالها هدایت کنند، اتحاد بیشتری را در کمپینهای بازاریابی خود ایجاد کنند و به بهترین کمپین تجارت الکترونیک تعطیلات خود تا به امروز دست یابند.
ما با جانسون در Domopalooza 2024 نشستیم تا در مورد سفر داده های او صحبت کنیم.
سفر داده شما چگونه آغاز شد؟
حدود سه سال پیش، ما شروع به تغییر ترکیب بازاریابی خود کردیم تا بسیار مبتنی بر عملکرد باشد. اما ما راه خوبی برای درک کامل نحوه عملکرد کمپین ها نداشتیم. منابع داده های مختلف و افراد مختلفی مسئول هر کدام بودند.
و ما فاقد یک مخزن داده های بازاریابی جامع بودیم تا بتوانیم اثربخشی تلاش هایمان را به تصویر بکشیم. تولید دستی گزارشها، صادرات خستهکننده پلتفرم و زمانهای انتظار طولانی برای دریافت دادههایی که برای تصمیمگیری نیاز داریم، اتفاقات رایج و قدیمی بودند.
ما به چیزی نیاز داشتیم که به ما عمق فنی را برای همه گیکهای داده بدهد، اما همچنین این توانایی را داشت که گیکهای غیر داده به راحتی دادهها را به روشی عملی تجسم کنند. خیلی سریع در طول فرآیند ارزیابی ابزار، آن را به Domo محدود کردیم و بقیه آن تاریخ است.
یکی از مواردی که می خواستیم به آن نگاه کنیم موفقیت کمپین ها بود. و یکی از مولفه های یک کمپین موفق خلاقیت است، درست است؟ اما پرتاب یک جدول داده به سمت گروهی از افراد خلاق بهترین راه برای برقراری ارتباط با آنها نیست.
با چه چالش هایی روبرو شدید و چگونه بر آن ها غلبه کردید؟
ما یک برند بزرگ اما یک تیم کوچک هستیم. بالاخره یک تیم جهانی است. و در ابتدا، این تیم جهانی یک چالش بود. سهامداران زیادی در بسیاری از بخش ها و در بسیاری از مناطق وجود دارد – بنابراین درک و مشارکت همه مهم بود.
علاوه بر این، ما بیش از 30 منبع داده خودکار با اتصالات API داریم که منبع تغذیه هستند. ما به این دیدگاه کل نگر با گزارش به موقع نیاز داشتیم که سیب را به سیب اندازه می گرفت. برخی از گزارشها دو روز طول میکشد تا ارائه شوند، برخی گزارشها دو هفته طول میکشد، و ما میگوییم: «خوب، ما در اینجا به چه بازه زمانی نگاه میکنیم؟ آیا من با هم به یک چیز نگاه می کنم؟»
ما در Domo به عنوان راهحلی عالی برای هدفمان که در هر کاری انجام میدهیم مبتنی بر دادهها باشیم، تصمیم گرفتیم. دیدیم که چگونه Domo می تواند از اهداف بازاریابی جهانی و پذیرش داده ها در سازمان ما حمایت کند.
تلاش شما چه تاثیری داشت؟
من فکر می کنم یکی از بزرگترین نقاط قوت Domo به طور کلی این است که همه چیز را به جلو می آورد زیرا داده ها بسیار آسان هستند. اگر مشکلی را ندانید نمی توانید آن را حل کنید.
داشتن Domo واقعاً رویکرد تیم بازاریابی ما را تغییر داده است. اکنون انتظار این است که ما بدون داشتن اطلاعاتی برای پشتیبان گیری از چیزی تصمیم نگیریم. احتمالاً در ابتدا مقاومتی در برابر آن وجود داشت، اما به دلیل رویکرد خزیدن، راه رفتن، دویدن ما، کار خوبی انجام دادیم که بر تیم ها غلبه نکردیم.
تیمها فوراً این مزیت را دیدند و گفتند: «هی، کی میخواهی دادههای من را بپذیری؟ چه زمانی میتوانیم شروع کنیم به نگاه کردن به چیزهای من؟» به همین دلیل است که ما موفقترین تعطیلات تجارت الکترونیکی را که تا به حال در تاریخ خود داشتهایم با تلاش کمتری داشتهایم.
من فکر می کنم یکی از بزرگترین تأثیرات بر یک سازمان بهبود کارایی است. Domo واقعاً بازدهی ما و هزینههای ما برای سرمایه انسانی و مالی را بهبود بخشیده است. همچنین به ما یک لایه کاملاً جدید از دید در بازاریابی و فراتر از آن داد.
آیا تا به حال آها! لحظاتی در طول این فرآیند؟
فکر کنم آها! نکته این بود که شما باید داده های خوب و تمیزی داشته باشید و بفهمید که این داده ها از کجا می آیند تا واقعا قابل اجرا باشند. این یک نوع درسی کلی است که فکر می کنم بیشتر ما آن را گرفتیم. اما زمانی که درس به صورت شما برخورد می کند، می گویید: “اوه بله، همین جاست.”
ورودی با کیفیت چیزی بود که ما واقعاً باید روی آن کار میکردیم، بنابراین پاکسازی زیادی انجام دادیم که مدتی طول کشید. و ما به کار روی آن ادامه می دهیم. اما از همان ابتدا دیدیم که برای تهیه نقشه راه بهتری نیاز داریم.
باید از خود می پرسیدیم: «نقشه راه داده ما چیست؟ سیستمها و فرآیندهایی که میتوانیم برای اطمینان از یکپارچگی دادهها ایجاد کنیم، چیست؟
چه توصیه ای برای معامله گران دیگر دارید؟
کنجکاو بمان و به یاد داشته باشید، دادهها فقط میتوانند شما را تا این حد دور ببرند. آنچه مهم است تفسیر شما از آن داده ها و درک شما از آنچه به شما می گوید است. یکی از مواردی که در این فرآیند اتفاق افتاد این است که اکنون که دادههای بسیار خوبی داریم، همچنان به افراد خوب برای تصمیمگیری و تغییر روش انجام کارها نیاز داریم – اگر میخواهیم واقعاً تأثیر بگذاریم.
همچنین، فکر نکنید که قرار است بلافاصله یک تریلیون ردیف داده از 50 منبع وارد کنید و یک شبه روشی را که شرکت شما از داده ها استفاده می کند متحول کنید. واقع بینانه نیست. از کوچک شروع کنید، برخی از بردها را به سرعت نشان دهید – حتی اگر کوچک باشند – و از آنجا مقیاس بگیرید. و مطمئن شوید که دادههای شما آماده جذب برای استفاده است.
آژانس سابقه دار ما یکی از بزرگترین آژانس های تبلیغاتی در جهان است، و زمانی که تعدادی از افراد جدید آنها را از طریق داشبورد Domo خود عبور دادیم، آنها مدام می پرسیدند: “در این مورد چطور؟ آیا می توانید این را به ما نشان دهید؟ آنها هرگز ندیده بودند که مشتری همان کاری را که ما با داده انجام می دهیم انجام دهد. لحظه غرور آفرینی برای ما بود.
بیاموزید که چگونه Domo میتواند اطلاعات آماری را برای شما نیز استخراج کند
قبلاً از Domo استفاده می کنید؟
ما جامعه ای پر رونق داریم و می خواهیم شما هم بخشی از آن باشید. به طرفداران Domo مانند جانسون در انجمن های انجمن ما بپیوندید. ثبت نام کنید.
آیا Domo را برای نیازهای تیم خود ارزیابی می کنید؟
چه به ما فروخته شود (مثل جانسون) و چه هنوز به آن فکر می کنید، می توانید درباره همه روش هایی که مشتریان Domo با ما شریک می شوند تا سخت ترین مشکلاتشان را حل کنند، اطلاعات بیشتری کسب کنید. داستان های مشتری بیشتری را پیدا کنید.