حتی پنج دقیقه را صرف صحبت با محمد آاسر در مورد داده ها و فناوری کنید، یک کلمه بیش از هر کلمه دیگری از دهان او بیرون می آید: جادویی.
با توجه به مدت زمانی که مدیر ارشد داده جدید Domo به این دو موضوع علاقه داشته است، کاملا منطقی است. وقتی همسالان مدرسه راهنمایی او مشغول بازی های ویدیویی بودند، آسر در حال ساخت وب سایت و راه اندازی تجزیه و تحلیل وب بود. از آن زمان، زندگی او حول محور داده ها و فناوری می چرخد.
آسر که دارای مدرک MBA از مدرسه بازرگانی هاروارد و رزومه ای طولانی در نقش های مرتبط با داده است، گفت: «چیزی که در مورد فضا بیشتر دوست داشتم این است که یادگیری مداوم وجود دارد. او معاون استراتژی بازاریابی و تجزیه و تحلیل در Ameriprise و اخیراً مدیر ارشد داده در McKinsey & Co بود.
او ادامه داد: «راههای زیادی وجود دارد که میتوانید با دادهها و فناوری راهحلهایی ایجاد کنید». این تاثیری که می توانید داشته باشید جادویی است. شما می توانید قفل چیزهایی را که قبلاً غیرقابل حل هستند باز کنید. من در این مورد عجله دارم.
من با Aaser مصاحبه کردم و متوجه شدم که چه چیزی او را مجبور به پیوستن به Domo کرد، روی چه چیزی تمرکز کرده است، و فکر میکند مدیر ارشد داده (CDO) آینده چگونه خواهد بود.
س: شما در مورد داده ها و کارهایی که می تواند انجام دهد، دانش کافی ندارید. با این حال، آیا لحظه خاصی وجود داشت که باعث شد بایستید و فکر کنید: “وای، تأثیری که در آنجا داشت باور نکردنی بود.”
پاسخ: من همیشه فکر می کنم! تنها زمانی که میتوانم به آن فکر کنم، زمانی بود که برای شرکتی کار میکردم که هنوز از همه دادههایی که در اختیار داشت استفاده نکرده بود – مانند دادههای خدمات و دادههای دیجیتال، و حتی دادههای خارجی مانند دادههای جمعیت، درآمد و رشد شغل. بسیاری از این داده ها هرگز یکپارچه نشده اند. اما پس از آن، می توانید تعاملات بین تراکنش های مالی مشتری، استفاده از برنامه، مشکلات خدمات، تعامل با مشاور و غیره را مشاهده کنید.
در ابتدا، بسیاری از افراد بدبین بودند که فکر می کردند داده ها زیاد نخواهد بود. در نهایت او توانست هر دو احتمال را برای مشتریان پیش بینی کند و ریسک نگهداری این تأثیر قابل توجهی بر سود نهایی شرکت داشت، و ما توانستیم به بقیه حوزه ها برویم – 10000 مشاور مالی – و آن را در دستان آنها بگیریم … و آنها را وادار کنیم که در مورد کارهایی که می توانند متفاوت انجام دهند فکر کنند. یکی از تلاشهای اصلی، ترجمه نتایج یک مدل یادگیری ماشینی به زبان ساده و سیگنالهایی بود که یک مشاور میتوانست روی آن عمل کند. تأثیر بسیار زیاد بود. این باعث ایجاد تحول کامل داده در سازمان شد.
س: Domo به خود می بالد که می تواند به سازمان ها در استفاده از انواع داده ها کمک کند. آیا این چیزی است که شما را بیشتر به شرکت جذب کرده است؟ یا جنبه دیگری داشت؟
پاسخ: محصول و تیم Domo مهمترین بخش تصمیم من بود. ایجاد راهحلها با دادهها چالش برانگیز است زیرا در بیشتر مواقع باید ابزارهای مختلفی را با هم ترکیب کنید. چیزی که در مورد Domo بسیار جذاب بود این بود که میتوانم کاربران تجاری – از مشاوران گرفته تا افرادی که فقط به حل مشکلات علاقهمند بودند – با آن قدرت بدهم. من میتوانم مجموعه دادهها را به آنها بدهم و آنها میتوانند تحلیلها، بینشها و راهحلهایی ارائه دهند – و سپس آنها را در برنامههای داده کاملاً کارآمد بسازم.
این چیزی است که من در مورد پلتفرم Domo بسیار جادویی یافتم – این که اصطکاک در دریافت بینش از داده ها تا حد زیادی کاهش می یابد. مقیاس پذیری دارد. می توانید داده ها را در داخل یا خارج از سازمان خود با مجوزها و ممیزی مناسب به اشتراک بگذارید. شما می توانید یک اکوسیستم مدیریت شده از داده ها و بینش ها در سراسر سازمان خود ایجاد کنید. قابلیت هایی را دارد که برای استفاده موثر از داده ها نیاز دارید. و با سرمایه گذاری های داده ای که قبلاً انجام داده اید کار می کند.
س: اجازه دهید کمی در مورد نقش شما در Domo به عنوان CDO صحبت کنیم. روی چه چیزی تمرکز خواهید کرد و چه اهداف کوتاه مدت و بلند مدت دارید؟
پاسخ: چندین زمینه وجود دارد که من روی آنها تمرکز دارم. یکی این است که به مشتریان کمک کنیم تا ارزش Domo را ببینند، که شامل کار با مشتریان ما برای ترسیم برنامه های مختلف داده ای است که آنها می توانند ایجاد کنند که باعث افزایش ارزش می شود؟ چگونه می توانیم به آنها کمک کنیم تا آن ارزش را شناسایی کنند؟ و چگونه Domo با اکوسیستم ابزارهای دیگری که در اختیار دارند قرار می گیرد — و به آنها فرصت های بیشتری برای موفقیت با هر آنچه دارند می دهد؟
حوزه دیگری که من روی آن تمرکز کرده ام توسعه برنامه های داده است که می توانند آنچه را که در Domo امکان پذیر است را نشان دهند. تمایل قوی من این است که شروع به ساخت برنامه های کاربردی برای داده ها از دنیای بیرونی داده ها کنم. ما در حال حاضر در حال ساخت یک مورد برای استفاده داخلی هستیم که می توانیم آن را نیز به مشتریان ارائه دهیم. ما آن را نسل بعدی هوش مشتری می نامیم. همه چیز این است که بدانیم شرکتها از نظر ابزارهای فناوری که استفاده میکنند، نوع استعدادشان و شخصیتهایی که به کار میگیرند در کجا قرار میگیرند – برای تعیین اینکه کدام یک از آن شرکتها به احتمال زیاد از فناوریهای جدید استفاده میکنند. چندین برنامه کاربردی دیگر نیز وجود دارد که ما نیز شروع به بررسی آنها کرده ایم.
س: سوال آخر – و ببخشید اگر اغلب از شما این سوال پرسیده می شود: CDO آینده از نظر شما چگونه است؟
ج: مردم انجام دهید از من خیلی بپرس من فکر می کنم CDO ها دو کار دارند. اولین مورد این است که کارآفرین داده شرکت باشید. آنها باید به این فکر کنند که چه فرصت هایی برای کسب ارزش وجود دارد و چگونه می توانند کسب و کار خود را توسعه دهند. مردم در مورد کسب درآمد از داده ها صحبت می کنند. در صورت تمایل، کسب درآمد از داده ها از خانه شروع می شود. با این جمله شروع می شود: «هی، چگونه می توانم از داده هایم برای بهبود وضعیتم استفاده کنم خود کسب و کار؟» از آنجا، می توانید شروع به ایجاد فرصت های دیگر کنید، مانند با مشتریان خود، فروش داده ها و غیره.
وظیفه دوم ایجاد فرهنگ داده در سراسر سازمان است. کرکی به نظر می رسد، اما مهم است. بیشتر سازمانها دارای مجموعه بسیار کوچکی از متخصصان هستند که به دادهها اختصاص داده شده است – حدود 2-3٪ از نیروی کار – اما کل سازمان باید از دادهها استفاده کند. CDO ها باید جوامع داده را در سازمان ها ایجاد کنند، از پذیرش قابلیت های تجزیه و تحلیل سلف سرویس پشتیبانی کنند، و یافتن و استفاده از داده ها را برای همه آسان کنند. علاوه بر این، آنها باید معیارهای پذیرش و استفاده را داشته باشند و از آن استفاده کنند.