وادار کردن همکارانتان به استفاده از ابزارهای جدید یک چالش همیشگی برای متخصصان داده است. اغلب اوقات، ساعتها را در داشبوردها، گزارشها و برنامههایی قرار میدهید که هرگز مورد استفاده قرار نمیگیرند—و هرگز کاملاً مطمئن نیستید که چرا. همانطور که همکار من بن شاین، معاون محصولات Domo، دوست دارد به شوخی بگوید، “اگر گزارشی در جنگل بیفتد، آیا کسی آن را می شنود؟”
تیم من صدها محصول داده را هم برای بازار داخلی Domo و هم برای مشتریان Domo ساخته است. صادقانه بگویم، گاهی اوقات آنها زمین می خورند. با گذشت زمان، متوجه شدم که چرا برخی تجربیات شکست خورده اند: آنها را بر اساس ادراک خود می ساختم از مخاطبان، نه مشاهدات خاص در مورد آنچه واقعاً در یک ابزار داده میخواهند.
در وبینار ما، یک برنامه برای این وجود دارد – نکاتی برای ساختن برنامهها، داشبوردها و سایر تجربیات جذاب داده، ما بررسی میکنیم که چرا این قطعها رخ میدهند و چگونه کنجکاوی متقابل میتواند به پر کردن شکاف کمک کند. شما یاد خواهید گرفت که چگونه مخاطبان خود را مطالعه کنید تا بتوانید با داده هایی که مردم هر روز استخراج می کنند، تجربیاتی ایجاد کنید که با رهبران طنین انداز می شود، به کسب و کار شما ارزش می افزاید و به یک نقطه صحبت کلیدی تبدیل می شود.
چه موانعی برای ایجاد تجربیات داده شخصی وجود دارد؟
دانستن اینکه چه چیزی مانع پذیرش میشود میتواند به ما در ایجاد ابزارهای جذابتر BI کمک کند. در Domo، چهار مانع کلیدی دیدیم که ممکن است نیاز به بررسی داشته باشند:
- رهبران داده ها زمینه کافی ندارند: به عنوان معماران و تحلیلگران داده، ما همیشه شرایط روزمره را برای سایر عملکردها در سازمان خود نداریم. ما میتوانیم حدس بزنیم که یک اپراتور انبار، رئیس بیمارستان یا تحلیلگر بازاریابی به چه چیزی نیاز دارد. اما فرضیه های ما همیشه دقیق نیستند. همانطور که همکارم جان مورگان، مدیر مهندسی، در وبینار اشاره کرد، “آنچه که ما فکر می کردیم قرار است در مقابل آنچه مردم به ما می گفتند پیدا کنیم، بسیار بسیار متفاوت بود.”
- کارمندان ممکن است برای آنچه نیاز دارند ضرر کنند: حتی اگر فرصتهایی را برای اشتراکگذاری اولویتها ارائه دهید، کاربران ممکن است برای بیان نیازهای خود دچار مشکل شوند. برخی ممکن است دید شفافی داشته باشند اما فاقد زبان فنی برای انتقال آن باشند. برخی دیگر ممکن است آنقدر درگیر عملیات های روزمره باشند که تصور کنند داده ها چه کاری می توانند برای آنها انجام دهند دچار مشکل شوند.
- تغییر مخل است: تغییر روش کار می تواند ناامید کننده و بیهوده باشد. به همین دلیل است که مردم به سمت وضعیت موجود کشیده میشوند، حتی اگر تغییر در نهایت کار را آسانتر کند.
- بافت تاریخی می تواند نقش داشته باشد: به این فکر کنید که تیم شما و تیم هایی که برای آنها می سازید در گذشته چگونه درگیر بوده اند. اگر همکارانتان احساس بیتوجهی کردهاند – برای مثال، اگر تغییرات یا بهبودهایی را خواستهاند و همیشه تحت فشار قرار گرفتهاند – ممکن است در صحبت درباره آنچه اکنون نیاز دارند مردد باشند.
همانطور که بن در وبینار به اشتراک گذاشت (که می توانید در اینجا به آن گوش دهید)، طراحان داده متاسفانه شانس زیادی ندارند. او میگوید: «اگر دادهها اشتباه یا غیرقابل استفاده یا در دسترس یا معیارهای مناسب باشند، بلافاصله افراد را از دست خواهید داد. “این چیزها با هیجان شروع به از بین رفتن می کنند.”
4 تمرین برای ساخت ابزارهای داده که در واقع ارزش افزوده دارند
برای ایجاد یک تجربه دادهای معنیدار و شخصیشده برای هر گروه کارمند، باید چهار چیز را بدانید: کاربر در کجای سازمان شما قرار دارد، چه کاری انجام میدهد، چه چیزی او را هدایت میکند، و چه عناصری از روز کاریاش در حال تغییر و/یا کمبود هستند. وضوح . توصیه می کنیم قبل از شروع ساخت، این نظرسنجی را تکمیل کنید.
1. تجربه خود را با داده ها در مقابل تجربه دیجیتالی افراد خارج از محل کار به دقت بررسی کنید.
تجربه کاربری را کنار بگذارید کسب و کار برای اطلاع از روش طراحی تجربیات کاربر در داخل کسب و کار به عنوان مثال، ESPN یکی از برنامه های مورد علاقه من است، بنابراین نمی دانم چگونه ESPN داده ها را با طرفداران ورزش به اشتراک می گذارد. یا کایاک، سایت رزرو سفر را در نظر بگیرید: کایاک چگونه محتوا را به گونهای ارائه میکند که سؤال بعدی بازدیدکنندگان را پیشبینی کند؟ در هر برنامه یا وب سایتی وقتی به سمت چپ سوایپ می کنید؟ چه زمانی دابل کلیک می کنید؟ چه زمانی انتظار دارید فهرست نهایی داشته باشید؟ گنجاندن این ویژگی های آشنا در تجربه داده های خود (در صورت امکان) می تواند اصطکاک را هنگام استفاده از ابزارهای جدید کاهش دهد.
2. یک روز از عمر کاربر خود را صرف کنید.
برای طراحان رابط کاربری، این تاکتیک واضح است، اما به راحتی قابل فراموشی یا تغییر است. برای هر گروه کاربری که برای آن میسازید، آنها را به مدت یک روز، چه به صورت مجازی یا حضوری، مشاهده کنید. هدف شما پاسخ به این سوالات است:
- این شخص چگونه به داده ها دسترسی پیدا می کند؟ موبایل، دسکتاپ، ترکیبی، روش دیگر؟
- چه زمانی به داده ها دسترسی پیدا می کنند؟ قبل از جلسه عجله دارید؟ آیا هر جمعه یک شیرجه عمیق است؟
- آنها چه مکانیزم تحویل را برای دریافت داده انتخاب می کنند: پیام متنی، گزارش برنامه ریزی شده، پاورپوینت، برنامه؟
وقتی زمینه دادههای کاربر را درک میکنید، میتوانید ابزار را مطابق با تجربه موجود آنها تنظیم کنید—دوباره اصطکاک را کاهش دهید.
3. کاربران خود را در فرآیند طراحی مشارکت دهید.
بسیاری از مردم از قبل ایده هایی در مورد نحوه نمایش داده های خود دارند. از آنها بخواهید دیدگاه های خود را ترسیم کنند و ببینند از تمرین چه نتیجه ای می توانید بگیرید. به عنوان مثال، آیا آنها نمودار، جداول، نمودار دایره ای، یا نوع دیگری از تجسم را دوست دارند؟ مردم به دلایلی به سمت تجربیات داده های مختلف جذب می شوند و شما می توانید از این دانش برای کمک به ساخت بهتر استفاده کنید. البته، همانطور که یک طراح UX میداند، هرچه بتوانید به دیدگاه یک نفر نزدیکتر شوید، احتمال پذیرش آن بیشتر میشود.
یک نکته: در حالت ایده آل، تجربیاتی که برای تیم های مختلف ایجاد می کنید همچنان وجود خواهد داشت برخی عناصر مشترک، چه این ویژگی ها با ترجیحات دقیق گروه مطابقت داشته باشند یا نه. نقش شما به عنوان یک طراح مدیریت این تعادل بین ترجیحات فردی و سازگاری در سطح شرکت است.
4. آن را ساده نگه دارید و تکرار کنید.
بهعنوان طراح داده، ما میخواهیم تجربه تسلا را در نسخه ۱ ارائه کنیم، اما این اتلاف وقت است. رویکردی که ما پیدا کردهایم قویترین کار را میکند این است که با سادهترین چیز ممکن شروع کنیم و در طول زمان تکرار کنیم.
با پرسیدن از گروه کاربری خود شروع کنید که به طور منظم چه تصمیماتی می گیرند که نیاز به بینش و داده دارد. با هم یک لیست تهیه کنید و آنها را به ترتیب قرار دهید. با شماره 1 شروع کنید و این کار را تا زمانی که آن را میخ کنید تکرار کنید. سپس می توانید به مرحله بعدی بروید.
ممکن است نگران باشید که در نهایت مجبور شوید هزاران تجربه کاربری منحصر به فرد ایجاد کنید، اما این کار را نکنید. ما دریافتیم که با گذشت زمان شما سه یا چهار تجربه استاندارد ایجاد خواهید کرد که برای سازمان شما منطقی است و می تواند برای موارد استفاده در حال تغییر تیم ها تنظیم شود. برای آشنایی با این تجربیات استاندارد، حتماً وبینار کامل را هماهنگ کنید و آنچه را که ایجاد می کنید به ما اطلاع دهید.