موردی برای حرکت به معماری داده محور دامنه


این وبلاگ که در ابتدا در سپتامبر 2021 منتشر شد، در جولای 2023 به روز شد.

معماری داده های دامنه گرا ارتباط بسیار نزدیکی با شبکه داده دارد و در دو ستون شبکه داده مشترک است: طراحی دامنه گرا و مدیریت داده های فدرال. برای سازمان هایی که به مزایای شبکه داده علاقه مند هستند اما هنوز نمی خواهند به طور کامل متعهد شوند، معماری داده محور دامنه گامی محکم به سوی شبکه داده است.

به عنوان کسی که نقشش در Domo ارائه مشاوره مدیریت داده به بزرگترین مشتریان شرکت است، با رهبران فناوری اطلاعات در مورد دریاچه های داده گفتگوهای زیادی دارم – و اینکه چگونه پلت فرم تجربه داده Domo می تواند داده ها را مستقیماً از این دریاچه ها جستجو کند.

دریاچه داده در هسته خود یک مخزن متمرکز است که تمام داده های یک سازمان را ذخیره می کند. این داده ها می توانند ساختاریافته و بدون ساختار باشند، اما معمولاً بر اساس دامنه جدا شده و توسط یک تیم کنترل می شوند که اغلب به عنوان مرکز تعالی (CoE) نامیده می شود.

سازمان‌هایی که من با آنها صحبت می‌کنم قبلاً یک دریاچه داده دارند – چه در فضای ابری باشد یا در محل – یا به دنبال پیاده‌سازی آن در Domo هستند.

دلایل تمایل به پیاده سازی یک دریاچه داده ساده است: هزینه کمتری نسبت به انبارهای داده یا پایگاه داده دارند، برای کل سازمان بسیار قابل دسترسی تر از داده هایی هستند که در سیلوها زندگی می کنند، و برای یادگیری ماشینی عالی هستند.

علاوه بر این، دریاچه‌های داده مدیریت و محافظت از داده‌ها و همچنین حفظ استانداردهای داده را آسان‌تر می‌کنند (زیرا این داده‌ها تنها در یک مکان قرار دارند).

به این دلایل و بیشتر، دریاچه های داده سرمایه گذاری های محبوبی هستند. اما همانطور که اکثر متخصصان داده می دانند، برخی از دریاچه های داده دارای اشکالاتی هستند.

از یک طرف، تلاش و هزینه نگهداری یک دریاچه داده و خط لوله داده مرتبط می تواند افزایش یابددر طول زمان از سوی دیگر، با افزایش پیچیدگی دریاچه داده، می تواند منجر به تاخیرهایی شود که بر نوآوری تأثیر می گذارد.

BI بهتر با دریاچه های داده

بسیاری از مشتریان Domo برای به دست آوردن بینش‌های بهتر و مرتبط‌تر BI از دریاچه‌های داده خود، به سمت معماری داده محور دامنه حرکت می‌کنند که یکی از اجزای اصلی آن شامل بارگیری وظایف مدیریت داده از CoE (یا IT) و ارائه آنها به واحدهای تجاری است. (BUs) خودشان.

این به CoE اجازه می دهد تا بر مدیریت، نگهداری و نوآوری پلت فرم داده تمرکز کند، در حالی که به BU – خواه منابع انسانی، مالی یا بخش دیگری از سازمان – اجازه می دهد تا به اصطلاح، کشتی های خود را کاپیتان کند.

این در چگونه باز می شود؟ سه کلید وجود دارد:

1- توانمندسازی BU ها برای داشتن و مراقبت از داده های خود
ساده‌ترین راه برای توانمندسازی BU این است که با فردی در بخش شروع کنید که داده‌های گروه خود و همچنین حوزه موضوعی را به خوبی درک می‌کند، می‌داند چگونه از بستر داده به درستی استفاده کند و به راحتی به سؤالات همکاران در مورد داده‌ها یا بستر پاسخ می‌دهد. .

هنگامی که تشخیص دادید که آن شخص چه کسی است (یا می تواند باشد)، هدف قرار دادن کل تیم بسیار آسان تر می شود. در تجربه من، بهترین روش برای آموزش کاربران در یک پلت فرم جدید، از طریق استقرار داده است. یک مورد استفاده معتبر اما نه خیلی پیچیده انتخاب کنید، سپس کیس را از انتها به انتها اجرا کنید.

2- اطمینان حاصل کنید که کانال های ارتباطی مناسب بین CoE و BU وجود دارد
این امر به ویژه زمانی مهم است که به نقطه ای می رسید که نهادهای مختلف تولید محتوا و استفاده از آن را مدیریت می کنند.

یکی از راه‌های ایجاد کانال‌های ارتباطی قوی، تشکیل هیئت مدیره‌ای است که الف) شامل منابع داده از هر یک از BUs و همچنین یک نماینده CoE باشد، و ب) مایل باشد و بتواند به طور منظم برای بحث درباره استفاده از پلتفرم، درس‌ها ملاقات کند. آموخته ها و فرصت هایی برای به اشتراک گذاری داده ها.

راه دیگر ایجاد یک صفحه فرود پلت فرم داده سفارشی است که حاوی آخرین اخبار، قوانین یا مقررات مربوط به استفاده از داده ها و پیوندهایی به آموزش باشد تا BU شما بتواند سطح مهارت بالایی را حفظ کند.

3- یک داشبورد پلت فرم ایجاد کنید
وقتی به مرحله‌ای رسیدید که تولیدکنندگان محتوای جدید زیادی در پلتفرم داده خود دارید، باید آنها را زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که طبق قوانین عمل می‌کنند. اینجاست که داشبورد پلت فرم واقعا می تواند کمک کند.

در Domo، منبع اصلی این داده ها مجموعه داده گزارش فعالیت خواهد بود. این مجموعه داده شامل لیستی از تمام اقدامات انجام شده توسط هر کاربر است. برخی از تصاویر عالی برای شروع در داشبورد خود عبارتند از:

  • نرخ انطباق با سیاست هنگام اجرای Domo، در مورد یک قرارداد نامگذاری تصمیم بگیرید و به آن پایبند باشید. پیش‌نمایش نشان‌دهنده عدم انطباق با قرارداد نام‌گذاری به اطمینان از پایبندی کاربران به این خط‌مشی کمک می‌کند.
  • صادرات داده ها کاربرانی که داده‌ها را از پلتفرم داده شما صادر می‌کنند یک خطر امنیتی است – و این می‌تواند به این معنی باشد که کاربران به اندازه کافی پلتفرم را درک نمی‌کنند و داده‌ها را برای استفاده در سایر ابزارهای داده مانند Excel صادر می‌کنند. پیش‌نمایش این مورد می‌تواند برای شناسایی خطرات امنیتی و مناطقی که به آموزش بیشتری نیاز است، استفاده شود.
  • بنچمارک برای تولید محتوا تجسم مقایسه نرخ ایجاد محتوای هر BU می تواند برای شناسایی جایی که آموزش یا پذیرش در یک BU وجود ندارد استفاده شود. این اطلاعات می تواند منجر به برگزاری کارگاه های آموزشی بیشتر برای افزایش جذب شود.

کاری که یک رویکرد دامنه محور می تواند برای شما انجام دهد

با رویکرد دامنه گرا به معماری داده، دنیای کاملاً جدیدی در دنیای مدرن BI باز می شود زیرا موارد زیر رخ می دهد:

  • تلاش ها به بخش های درست سازمان شما اختصاص داده می شود. همانطور که استقرار BI سازمان شما به رشد و گسترش در سراسر سازمان ادامه می دهد، تلاش برای حفظ محتوای موجود و همچنین ایجاد محتوای جدید افزایش می یابد. اجازه دادن و توانمندسازی BU ها برای ایجاد محتوای خود می تواند به طور چشمگیری نیاز به CoE را برای درگیر شدن در این نگرانی کاهش دهد، که به نوبه خود به CoE اجازه می دهد تا روی اطمینان از اینکه افزایش استفاده به یک منطقه مشکل تبدیل نمی شود تمرکز کند.
  • مالکیت محتوا متعلق به کسانی است که آن را بهتر می دانند. معماری داده دامنه محور به تیم مالی امکان کنترل داده های مالی، تیم منابع انسانی برای کنترل داده های منابع انسانی و غیره را می دهد. این نه تنها خطر امنیتی دسترسی CoE به اطلاعات بالقوه حساس را کاهش می دهد، بلکه تضمین می کند که کاربرانی که اطلاعات بیشتری در مورد موضوع دارند، کسانی هستند که داده ها را مدیریت، ایجاد و اعتبار سنجی می کنند.
  • Shadow IT در حال کم شدن است. چیزی که من در مورد مشتریانی که تولید محتوا را به تعداد کمی از کاربران محدود می‌کنند دیده‌ام، توسعه IT سایه است، که اصطلاحی برای زمانی است که سیستم‌ها توسط بخش‌ها برای رفع کاستی‌های سیستم‌هایی که استفاده می‌کنند پیاده‌سازی می‌شوند.او پرسید برای استفاده عملیات IT سایه می تواند خوش خیم به نظر برسد. با این حال، با رشد آنها، نه تنها خطرات حاکمیتی مانند ناهماهنگی های امنیتی و نظارتی، فقدان قابلیت حسابرسی و نشت داده ها افزایش می یابد، بلکه احتمال نبرد سیاسی بین فناوری اطلاعات سایه جدید و پلت فرم داده موجود بیشتر می شود بر فرهنگ شرکت تأثیر منفی می گذارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اجرای معماری داده محور دامنه به عنوان بخشی از استراتژی مدرن BI خود، با من در [email protected] تماس بگیرید. یا اگر قبلاً مشتری Domo هستید، با مدیر اجرایی حساب (AE) یا مدیر موفقیت مشتری (CSM) تماس بگیرید.

توجه: این پست با راهنمایی های دونالد فارمر، مدیر استراتژی TreeHive، سخنران، نویسنده و مشاور معتبر بین المللی که مدیریت Domo را بر عهده دارد، نوشته شده است. مجموعه ویدیویی “کنجکاوی: داده ها را متفاوت انجام دهید”. در سال 2020




دیدگاهتان را بنویسید