ماجراجویی در داستان سرایی داده: سه دام کلیدی که باید از آن اجتناب کنید (قسمت 1)


همانطور که سازمان شما تلاش می کند تا به طور فزاینده ای داده محور شود، داده ها به بخشی جدایی ناپذیر از همه ارتباطات تبدیل خواهند شد. باید نقش کلیدی در جلسات کاری، مکالمات داخلی و سایر تعاملات روزانه شما داشته باشد. از آنجایی که تعداد بیشتری از افراد شما در معرض داده‌هایی قرار می‌گیرند که هم مرتبط و هم برای نقش‌هایشان حیاتی است، ارتباط موثر داده‌ها یک مهارت اصلی خواهد بود که همه از مدیر عامل تا کارمندان خط مقدم باید بر آن مسلط باشند.

توییتراین را توییت کنید

هر زمان که داده ها و عناصر دیگر را برای یک هدف خاص – تجزیه و تحلیل یا ارتباط – ترکیب یا ترتیب می دهید، یک ترکیب داده ایجاد می کنید. امروزه، دانشمندان داده دیگر تنها کسانی نیستند که وظیفه ایجاد ترکیبات مختلف داده مانند ارائه داده ها، گزارش ها، داشبوردها، اینفوگرافیک ها، تجسم داده ها و غیره را بر عهده دارند. داستان‌های داده مجموعه‌ای منحصر به فرد از ترکیب داده‌ها هستند که داده‌ها، روایت و تصاویر را به روشی مؤثر برای کمک به توضیح، روشن‌کردن و درگیر کردن ترکیب می‌کنند. داستان‌های داده ابزار قدرتمندی برای به اشتراک گذاشتن بینش داده‌ها برای تأثیرگذاری و ایجاد تغییر در یک سازمان هستند.

با این حال، یک داستان داده چیزهای بیشتری از مجموعه ای درخشان از تجسم داده ها یا یک روایت قانع کننده وجود دارد. برای ناظر معمولی، بسیاری از ترکیب‌های داده ممکن است شبیه داستان داده به نظر برسند و بوی آن‌ها را بیاورند، زیرا شامل اعداد و نمودارها می‌شوند. در حالی که تمام داستان های داده ترکیبی از داده ها هستند، همه ترکیبات داده ها داستان داده نیستند. با بررسی دقیق‌تر، متوجه خواهید شد که بسیاری از داستان‌های داده ادعایی فاقد برخی از ویژگی‌های کلیدی هستند که یک روایت داده مؤثر را تشکیل می‌دهند. داستان‌هایی با داده‌های ناقص در نهایت می‌توانند مانع تصمیم‌گیری تجاری شوند، زیرا روایت‌های ضعیف، داده‌های مغرضانه و نمودارهای گیج‌کننده آن‌ها به تصمیم‌های ضعیف یا بلاتکلیفی دامن می‌زند. برای جلوگیری از افتادن در دام‌های بالقوه داستان‌سرایی داده، ابتدا باید فرآیند دو مرحله‌ای را که در آن داستان‌های داده شکل می‌گیرند، درک کنید.

ایندیانا جونز و نحوه ایجاد داستان با داده ها

برای توضیح چگونگی توسعه داستان های داده در دو مرحله، من این فرآیند را با قهرمان دوران کودکی خود، ایندیانا جونز مقایسه می کنم. به عنوان یک باستان شناس میدانی، ایندی برای شکار آثار باستانی کمیاب و مبارزه با هواداران نازی شیطانی به سراسر جهان سفر خواهد کرد. از سوی دیگر، او همچنین یک استاد دانشگاه بود که داستان ها و غنایم ماجراجویی های باستان شناسی خود را با دانشجویان، همکاران دانشکده و موزه دانشگاه در میان می گذاشت.

نقل قول روایت داده

توییتراین را توییت کنید

به طور مشابه، تمام داستان‌های داده با یک مرحله اکتشافی شروع می‌شوند که در آن فردی یک مجموعه داده را برای بینش معنادار بررسی می‌کند. در این مرحله، شما ماجراجوی جسور و کنجکاو، ایندیانا جونز هستید. این مرحله اولیه می تواند به سادگی مطالعه یک جدول داده های ساده یا به پیچیدگی انجام یک سری تحلیل های آماری پیشرفته باشد. تجسم داده‌ها اغلب نقش مهمی در کمک به شما برای کشف الگوها، روندها و ناهنجاری‌های کلیدی در داده‌هایتان دارند. سرعت و انعطاف‌پذیری این تجسم‌های داده‌های اولیه را هنگام حرکت در داده‌ها، کاوش در مسیرها و دیدگاه‌های مختلف هدایت می‌کند.
در این مرحله، شما تنها مخاطب این تجسم‌های داده‌های اکتشافی هستید، بنابراین آن‌ها فقط باید با شما صحبت کنند و نه هیچ‌کس دیگر. همانطور که داده های این نمودارها را جمع آوری می کنید، درک عمیق تری از داده های اساسی به دست می آورید. در حالی که ممکن است به دنبال تایید یک فرضیه یا حدس باشید، هنوز نمی دانید چه روایتی از داده ها بیرون می آید. ایده های اولیه شما ممکن است درست، کاملاً رد شده یا حتی در جهت غیرمنتظره کشیده شوند.

با این حال، هنگامی که یک بینش مهم را کشف کردید، اکنون داستانی برای گفتن دارید و باید به مرحله توضیحی بروید. شما اکنون به دکتر جونز تبدیل شده اید—یک استاد باستان شناسی و سخنران کلاس درس محبوب. اکنون دیگر مخاطب نیستید زیرا به دنبال به اشتراک گذاشتن یافته های کلیدی خود با دیگران هستید. همچنین احتمال بسیار خوبی وجود دارد که مخاطبان هدف شما داده ها را به همان اندازه شما نشناسند، بنابراین سادگی و وضوح به عناصر ضروری هنگام استفاده از تجسم داده های توضیحی تبدیل می شوند. شایان ذکر است که تجسم‌های داده‌ای که به شما در کشف بینش‌ها کمک می‌کنند، اغلب نیاز به اصلاح یا حتی جایگزینی دارند تا بتوانند به طور مؤثرتری آنچه را که کشف کرده‌اید به مخاطبان کمتر آگاه منتقل کنند.

با این درک از نحوه شکل‌گیری داستان‌های داده، شما آماده هستید تا به سه دام کلیدی که افراد هنگام تلاش برای بیان داستان‌های داده‌ای مؤثر می‌توانند با آن‌ها بیفتند، رسیدگی کنید.

** این مقاله در ابتدا در 25 آوریل 2017 در Forbes.com منتشر شد.






دیدگاهتان را بنویسید