در سال 2017، هوش مصنوعی (AI) یک روند فناوری نوظهور است که سر و صدای فزاینده ای را در بین رهبران کسب و کار استارت آپ ها و شرکت های مستقر ایجاد می کند. از دستیارهای مجازی گرفته تا تشخیص تصویر گرفته تا خودروهای خودران، ما تازه شروع کردهایم به اینکه چگونه فناوریهای مرتبط با هوش مصنوعی بر زندگی روزمره ما تأثیر میگذارند و نحوه عملکرد کسبوکارها را متحول میکنند. برنی میرسون، مدیر ارشد نوآوری آیبیام، خوشبینانه پیشبینی میکند که سال 2017 «سال تصمیمگیری در مقایسه با سال آزمایش» خواهد بود. دنیای هوش مصنوعی و اینترنت اشیا (IoT) در آستانه برخورد هستند. کنفرانس CES امسال در لاس وگاس مملو از انواع دستگاه های هوشمند بود که قابلیت های جدید هوش مصنوعی را تبلیغ می کردند. هوش مصنوعی اشیاء روزمره را تغییر می دهد درست مانند برق که بیش از یک قرن پیش انجام داد. همانطور که کوین کلی، سردبیر Wired، گفت: “همه چیزهایی را که قبلاً برق رسانی کرده بودیم، اکنون متوجه خواهیم شد درست همانطور که برق در همه مشاغل امروزی می شود، فناوری های مرتبط با هوش مصنوعی نیز شروع به تغییر نحوه عملکرد مشاغل خواهند کرد.” آرون لوی، مدیرعامل Box پیشبینی میکند که فناوری هوش مصنوعی «تغییر چشمگیری در نحوه طراحی نرمافزار سازمانی و اینکه چگونه نرمافزار سازمانی از تمام دادههای موجود در پلتفرمهای ما استفاده میکند تا نتایج بسیار بهتری برای مشتریان ایجاد کند» ایجاد میکند. در حالی که غولهای فناوری مانند آمازون، گوگل، اپل، آیبیام و مایکروسافت سالهاست که روی فناوری هوش مصنوعی سرمایهگذاری میکنند، سوال این است که آیا سال 2017 سالی است که شاهد استفاده از جریان اصلی بیشتر باشیم. در حالی که سر و صدای بازاریابی همه جا خواهد بود و قطعاً در سال 2017 شاهد پیشرفت خواهیم بود، این فناوری در سال جاری به نقطه اوج نخواهد رسید. مطالعه اخیر Forrester نشان داد که در حالی که 58٪ از شرکت ها در حال بررسی هوش مصنوعی هستند، تنها 12٪ واقعاً از سیستم های هوش مصنوعی استفاده می کنند. اگرچه تا چندین سال شاهد پذیرش گسترده فناوری هوش مصنوعی نخواهیم بود، اما این بدان معنا نیست که شما نباید سازمان خود را برای آینده ای مبتنی بر هوش مصنوعی از امروز آماده کنید. در بسیاری از موارد، ممکن است این دقیقاً همان مزیت رقابتی باشد که یک اخلالگر صنعت برای همگام شدن با رقابت با رشد کندتر به آن نیاز دارد. اخیراً برخی از شرکتها پیشنهاد دادهاند که از تحلیلهای سنتی صرف نظر کرده و مستقیماً به سمت هوش مصنوعی بروید. اکتبر گذشته، تام داونپورت، استاد و کارشناس تحلیلی بابسون گزارش داد که چگونه در کنفرانس دریم فورس Salesforce با چندین شرکت مواجه شد که میخواستند از هوش تجاری سنتی و قابلیتهای تجزیه و تحلیل بروند و به طور مستقیم وارد محیطهای هوش مصنوعی شوند تقریباً در گذشته هیچ تحلیلی نداشت، اما برای ورود به هوش مصنوعی هیجانزده بود. یکی دیگر از رهبران فناوری به او گفت: “ما به اندازه کافی نمودار میله ای داشتیم. به هر حال هیچ کس برای شجاعت آنها وقت ندارد. ما می خواهیم که تجزیه و تحلیل ما به مردم بگوید که چه کاری انجام دهند. دور زدن تجزیه و تحلیل ها میانبری برای هوش مصنوعی نیست، زیرا بلوغ تجزیه و تحلیل نقطه عطفی در مسیر موفقیت هوش مصنوعی است. ** این مقاله در ابتدا در سایت Forbes.com در 11 ژانویه 2017 منتشر شد.